Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
 
(Не показані 76 проміжних версій 2 користувачів)
Рядок 7: Рядок 7:
|Name=Makarenko Anton
|Name=Makarenko Anton
|Інші прізвища=
|Інші прізвища=
|Портрет=mac 1.jpg
|Портрет=Mac 1.jpg
|Вчене звання=
|Вчене звання=
|Науковий ступінь=
|Науковий ступінь=
Рядок 22: Рядок 22:
|Alma mater=Полтавський національний педагогічний університет імені Володимира Короленка
|Alma mater=Полтавський національний педагогічний університет імені Володимира Короленка
|Magnum opus=Педагогічна поема
|Magnum opus=Педагогічна поема
|Місце діяльності=
|Місце діяльності=Полтава, Харків, Бровари, Кременчук, Україна, москва, росія
|Напрями діяльності=педагог, письменник
|Напрями діяльності=педагогіка, літературознавство
|Наукова школа=освіта
|Наукова школа=педагогіка
|Відзнаки=
|Відзнаки=
|Вебсайт=https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/makarenko-a-s/
|Вебсайт=https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/makarenko-a-s/
Рядок 32: Рядок 32:
===Життєпис===
===Життєпис===
Макаренко Антон Семенович народився 13 березня 1888 р. в м. Білопілля Сумського повіту Харківської губернії в сім’ї робітника-маляра вагонних залізничних майстерень.  
Макаренко Антон Семенович народився 13 березня 1888 р. в м. Білопілля Сумського повіту Харківської губернії в сім’ї робітника-маляра вагонних залізничних майстерень.  
Батько, Макаренко Семен Григорович був спадковим робітником. Мати, Дергачова (Макаренко) Тетяна Михайлівна була домогосподаркою, походила із збіднілої дворянської родини. 
Однак обидва вони були досить освіченими, батько, наприклад, єдиний із свого оточення передплачував і читав періодичну пресу, досить грамотно писав. <gallery mode="packed" heights="180">
Файл:Mac 25.jpg|Батьки Макаренка А. С., Кременчук 1903 р.
Файл:Mac 20.jpg|Макаренко Семен Григорович
Файл:Mac 21.jpg|Макаренко Тетяна Михайлівна
</gallery>


===Освіта===
===Освіта===
[[Файл:Mac 22.jpg|ліворуч|213x213пкс|альт=]]
У 1895 р. вступив до Білопільського двокласного залізничного училища з п’ятирічним терміном навчання.   
У 1895 р. вступив до Білопільського двокласного залізничного училища з п’ятирічним терміном навчання.   


У січні 1901 р. сім'я Макаренка переїздить у Крюків. Макаренко А. С. став учнем Кременчуцького чотирикласного міського училища.   
У січні 1901 р. сім'я Макаренка переїздить у Крюків. Макаренко А. С. став учнем [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Кременчуцьке_повітове_училище|Кременчуцького чотирикласного міського училища]].   


При Кременчуцькому міському училищі Макаренко А. С. отримав і першу педагогічну освіту. Закінчивши училище 4 червня 1904 р. з відмінним атестатом, він того ж року вступив до однорічних педагогічних курсів, які готували вчителів для початкових шкіл.
При [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Кременчуцьке_повітове_училище|Кременчуцькому міському училищі]] Макаренко А. С. отримав і першу педагогічну освіту. Закінчивши училище 4 червня 1904 р. з відмінним атестатом, він того ж року вступив до однорічних педагогічних курсів, які готували вчителів для початкових шкіл.


За рік, витримавши випускні іспити на оцінку «вельми добре», 11 серпня 1905 р. Макаренко А. С. отримав звання «учителя початкових училищ із правом викладання у сільських 2-класних училищах Міністерства народної освіти і навчання церковним співам».
За рік, витримавши випускні іспити на оцінку «вельми добре», 11 серпня 1905 р. Макаренко А. С. отримав звання «учителя початкових училищ із правом викладання у сільських 2-класних училищах Міністерства народної освіти і навчання церковним співам».
Рядок 48: Рядок 57:
===Діяльність===
===Діяльність===
====Педагогічна діяльність====
====Педагогічна діяльність====
Педагогічний шлях розпочав у Крюківському двокласному залізничному училищі вчителем російської мови, малювання і креслення.  
[[Файл:Mac 23.jpg|ліворуч|198x198пкс]]
Педагогічний шлях розпочав у Крюківському двокласному залізничному училищі вчителем російської мови, малювання і креслення.


З 24 вересня 1911 р. призначений на посаду вчителя однокласного залізничного училища на станції Долинська Харківсько-Миколаївської залізниці. Крім суто вчительської роботи виконував обов’язки наглядача в гуртожитку для учнів.  
З 24 вересня 1911 р. призначений на посаду вчителя однокласного залізничного училища на станції Долинська Харківсько-Миколаївської залізниці. Крім суто вчительської роботи виконував обов’язки наглядача в гуртожитку для учнів.  
Рядок 55: Рядок 65:


Очолював заклад до осені 1919 р.  
Очолював заклад до осені 1919 р.  
У серпні 1919 р.  в Полтаві стає завідувачем [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Загальноосвітня_школа_№_10_імені_В._Г._Короленка|7-річної трудової школи № 10]].


7 вересня 1919 р. Полтавська міська управа запрошує його на посаду завідувача міського нижчого початкового училища імені князя Куракіна.   
7 вересня 1919 р. Полтавська міська управа запрошує його на посаду завідувача міського нижчого початкового училища імені князя Куракіна.   
У 1920 р. за дорученням Полтавського губернського відділу народної освіти України створив трудову колонію для неповнолітніх, схильних до правопорушень, і безпритульних дітей у с. Ковалівка під Полтавою. У 1921 р. колонії було присвоєно ім’я М. Горького, а в 1926 р. перевели до містечка Куряж під Харковом. 
З 1927 р. педагог поєднував роботу в колонії з організацією дитячої трудової комуни імені Ф. Е. Дзержинського у передмісті Харкова. У 1928–1935 рр. – її завідувач. 
У 1935–1937 рр. – Макаренко А. С. заступник начальника відділу трудколоній Народного Комісаріату внутрішніх справ УРСР у Києві. 
У 1936 р. за сумісництвом керував колонією для неповнолітніх у м. Бровари під Києвом. 
Із 1937 р. жив у Москві, провадив літературну і громадсько-педагогічну діяльність.


==== Наукова діяльність ====
==== Наукова діяльність ====
У своїй педагогічній роботі Макаренко А. С. виходив з такого положення: «Відповідальність перед дітьми — це відповідальність перед історією; сьогоднішні діти — це завтрашня історія, завтрашнє майбутнє людства, нашої великої справи».
[[Файл:Mac 10.jpg|праворуч|207x207пкс]]
У своїй педагогічній системі Макаренко А. С. насамперед виділив основні ознаки колективу:
- спільна мета, спільна праця, спільна організація цієї праці;
- органічний зв'язок з іншими колективами;
- наявність органів координування і управління, відносини відповідальної залежності;
- колектив повинен стояти на принциповій позиції світової єдності трудящого людства.
Макаренко А. С. розглядав колектив як динамічне об'єднання, яке у своєму розвитку проходить ряд стадій:
- І стадія — вимагає педагог, він же вивчає вихованців, організовує різноманітну колективну діяльність;
- ІІ стадія — вимагає педагог і актив. Робота з активом. Різноманітні форми колективної діяльності, розвиток активності;
- ІІІ стадія — колектив висуває до окремої особистості.
Макаренко Антон розробив теорію дитячого колективу, розкрив основні його ознаки, визначив стадії його розвитку, шляхи формування і методику використання виховних можливостей [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Колектив|колективу]].
Згідно з вченням Макаренка, характерними ознаками стилю життя і діяльності дитячого колективу є: мажор, почуття власної гідності, здатність до орієнтування, почуття захищеності, здатність до гальмування, звичка поступатися товаришеві, єдність колективу.
Видатний педагог приділяв увагу розумовому вихованню дітей і підлітків, а також удосконаленню педагогічного процесу в школі, поліпшенню навчально-виховної роботи.
[[Файл:Mac 8.jpg|праворуч|270x270пкс]]
Педагогічна система Антона Макаренка — це складна сукупність ідей і практичних рішень, основними з яких є:
- суть виховання як суспільного явища;
- єдність виховання і життя;
- мета виховання як розгорнута програма формування людської особистості;
- колектив як метод виховання;
- взаємовідносини колективу і особистості;
- самоуправління у колективі;
- виховання свідомої дисципліни;
- зв'язок навчання із продуктивною працею;
- праця як постійний компонент системи виховання;
- залучення вихованців у різноманітні життєві сфери, виховання господаря життя;
- традиції й їх виховна роль;
- педагогічний колектив і його центр;
- всебічний розвиток особистості;
- роль сім'ї у вихованні дітей.
Основними характеристиками макаренківської педагогіки є діалектичне розрізнення методики навчання і методики виховання, єдність вивчення дитини та її виховання, єдність виховання дітей і організація їхнього життя, поєднання вивчення основ наук з продуктивною працею учнів, науково організована система всіх впливів, посилення уваги до дитячого колективу. Психологія має бути не основою педагогіки, а продовженням її у процесі реалізації педагогічних закономірностей та ін.
Мету [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Виховання|виховання]] Макаренко А. розумів як програму особистості, програму людського характеру («Методи виховання»). На його думку, у виховному процесі має бути загальна програма виховання й індивідуальна коректива до неї залежно від особистості конкретного учня.
Розвиток індивідуальності Макаренко А. С. пов'язував не тільки зі здібностями людини, але і з темпераментом, і з рисами характеру. Із цього приводу Макаренко А. С. зауважував, що мета індивідуального виховання полягає у визначенні перспектив розвитку здібностей людини, формуванні її характеру.
Навчально виховний процес має на меті формування високої дисципліни і виконавчої чіткості у вихованців. Значна роль належить навчально-виховному процесу школи, зокрема [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Навчальна_дисципліна|шкільній дисципліні]].
У численних статтях і виступах Макаренко А. С. розповідав про шляхи реалізації своїх педагогічних ідей в умовах масової школи. Найважливішим результатом його новаторської педагогічної діяльності стало створення наукової методики виховної роботи з дитячим колективом на основі діяльнісного підходу, у якій поєднувалося навчання з продуктивною працею, моральним, фізичним й естетичним вихованням, забезпечувалася увага до формування і окремої особистості, і всього колективу.
[[Файл:Mac 24.jpg|праворуч|256x256px]]
Він був новатором інтенсивної педагогіки, за технологією якої вихованці водночас були і вихователями, чому сприяла послідовна реалізація принципу демократичного самоврядування у колективі.
До перевиховання асоціальної молоді підходив з гуманістичним прагненням знайти в кожному позитивні якості і розкрити творчий потенціал, реалізував виховний принцип «проєктувати найкраще в людині».
Виявив педагогічну роль таких суспільних чинників як середовище, колектив, сім’я у формуванні особистості, встановив співвідношення мети й засобів виховання, зовнішніх і внутрішніх стимулів організації життя колективу й особи, окреслив основи етичної концепції, яку базував на ідеї суспільної відповідальності.
Встановлюючи шляхи і методи виховання людини в колективі й «через» колектив, обґрунтував виховне значення таких педагогічних новацій як діяльність зведених загонів, «командирська педагогіка», принцип «перспективних ліній» у розвитку колективу, принцип «паралельної дії». Зміст свого педагогічного досвіду визначив принципом «якомога більше вимогливості до людини і якомога більше поваги до неї».
Працюючи у виховних закладах, Макаренко А. С. здійснив масову ресоціалізацію дітей-правопорушників (понад 3000 осіб).
Педагогічна творчість Макаренка стала складником реформаторських пошуків міжнародної педагогіки першої третини ХХ ст., а Макаренка А. С. визнано одним із класиків виховання світового рівня.
Науково-педагогічна спадщина Макаренка А. С. збагатила [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Педагогіка|педагогічну науку]], а саме: педагогічну логіку; теорію про шкільний колектив та органи його самоуправління, внутрішньоколективні стосунки, перспективи колективу та особистості, про педагогіку прямої й колективної дії, індивідуальний підхід до вихованців, про структуру, традиції колективу, взаємини в ньому, трудове виховання, виховання у грі, організацію позанавчальної і позашкільної діяльності, про фізичну культуру, етику, естетичне виховання, про дисципліну, режим, заохочення й покарання вихованців у школі тощо.


====Науково-експертна діяльність====
====Науково-експертна діяльність====
З 1934 р. Макаренко А. С. — член [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Національна_спілка_письменників_України|Спілки письменників УРСР]].
====Міжнародне співробітництво ====
====Міжнародне співробітництво ====


Рядок 69: Рядок 171:
====Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)====
====Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)====
===Основні праці===
===Основні праці===
Русова С. Ф. входила до штату численних українських та російських наукових й популярних журналів, була авторкою праць з питань дошкільного виховання, історії педагогіки, літератури і мистецтва, статей про творчість Шевченка Т. Г., [[Сковорода Григорій Савич|Сковороди Г. С.]], Тагора Р., хронік педагогічного життя в Україні та за кордоном. Відстоювала право українського народу на навчання рідною мовою. 


Найважливіші праці Русової С. Ф.:
Літературно-педагогічна спадщина Макаренка А. С. налічує понад 150 творів (романи, повісті, сценарії, науково-педагогічні статті). Найвідоміші –  [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Педагогічна_поема|«Педагогічна поема»]] (1933, 1935), [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Книга_для_батьків|«Книга для батьків»]] (1937), [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Прапори_на_баштах|«Прапори на баштах»]] (1938), «Марш 30 року» (1932) та ін.


Український буквар (1906), Початкова географія (1911), Методика початкової географії (1918), Дошкільне виховання (1918), Перша читанка для дорослих, для вечірніх та недільних шкіл (1918), Методика колективного читання (1918), Єдина діяльна (трудова) школа (1923), Теорія і практика дошкільного виховання (1924), Дидактика (1925, 1930), Сучасні течії в новій педагогіці (1932), Роль жінки в дошкільному вихованні (1934), Дещо про дефективних дітей (1935), Мої спомини (1937), Моральні завдання сучасної школи (1938), підручники з географії і французької мови та ін.
{{#widget:Iframe
|url=https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2021/01/Rusova_S_V_oboronu_kazky.pdf
|width=300
|height=310
|border=0
}}
{{#widget:Iframe
{{#widget:Iframe
|url=https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2021/01/Rusova_S_Natsionalna_shkola.pdf
|url=https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2023/07/Makarenko_A_Vykhovannya_v_pratsi.pdf
|width=300
|width=300
|height=310
|height=310
|border=0
|border=0
}}
}}
==== Праці Русової С. Ф. з фонду ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ====
<gallery widths="250" heights="250" mode="packed">
Файл:Rus 9.jpg|Русова С. Ф. Мемуари. Щоденник. – К., 2004 р.
Файл:Rus 8.jpg|Русова С. Ф. Наші визначні жінки. – Вінніпег, Канада, 1945 р.
Файл:Rus 7.jpg|Русова С. Ф. Нова школа. – К., 1917 р.
Файл:Rus 6.jpg|Русова С. Ф. В дитячому садку. – Полтава, 1919 р.
Файл:Rus 5.jpg|Русова С. Ф. Дошкільне виховання. – Катеринослав, 1918 р.
Файл:Rus 4.jpg|Русова С. Ф. Український букварь. – С.-Петербург, 1906 р.
</gallery>


===Досягнення===
===Досягнення===
====Визнання====
====Визнання====
[[Файл:Rus 24.jpg|праворуч|alt=|безрамки|350x350пкс]]
У 1952 р. у Кременчуці в батьківському будинку, де Макаренко А. С. мешкав у 1905—1911, 1917—1919 рр. було відкрито Будинок-музей. Це був перший його музей у СРСР.
[[Файл:Rus 20.jpg|ліворуч|альт=Нагрудний знак "Софія Русова"]]
 
У 1968 р. у Кременчуці на будинку, де мешкав Макаренко А., відкрита меморіальна дошка.
[[Файл:Mac 19.jpg|праворуч|213x213пкс]]
У 1976 р. у Кременчуці встановлена друга меморіальна дошка на фасаді колишнього [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Кременчуцький_коледж_транспортної_інфраструктури|Крюківського залізничного училища]]; у 1986 р. поряд з будинком відкрито пам'ятник «Макаренко і діти» (згодом перенесений на територію педагогічного училища).


Вшановуючи внесок Русової у розвиток педагогічної науки та її роль у створенні національної системи освіти, 2005 р. Міністерство освіти і науки України запровадило нагрудний знак «[https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/rusova-s-f/biohrafiya/ Софія Русова]». Ним нагороджують наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників та працівниць за значні особисті успіхи у галузі дошкільної та позашкільної освіти.
У 1987 р. у зв'язку з підготовкою до святкування 100-річчя від дня народження Макаренка, вул. Республіканська у Крюкові була розділена на 2 частини, і відрізок від проїзду під залізничним мостом до повороту біля Успенської церкви одержав ім'я  Макаренка А. С.


18 лютого 2016 р. Національний банк України ввів до обігу ювілейну монету, присвячену 160-річчю від дня народження Софії Русової.
З 1984 р. його ім'я носить також професійний ліцей (колишнє ПТУ-20).
 
11 березня 1988 р. згідно з постановою ЦК КПУ і Ради Міністрів УРСР від 08.04.1986 «Про 100-річчя від дня народження А. С. Макаренка» у дворі [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Педагогічно-меморіальний_музей_Антона_Макаренка|кременчуцького педагогічно-меморіального музею]] був відкритий пам'ятник (скульптор Ястребов І. П., архітектори Ширяєв В. Г., Гаврилюк В. М.).
 
Школа Макаренка є у Перу, Мексиці.
 
'''Навчальні заклади:'''
 
Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка (м. Суми, Україна)
 
Київський професійно-педагогічний коледж ім. А. С. Макаренка (м. Київ, Україна)
 
[[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Кременчуцька_гуманітарно-технологічна_академія|Кременчуцька гуманітарно-технологічна академія імені А. С. Макаренка]] (м. Кременчук, Україна)
 
ВКНЗ СОР «Лебединський педагогічний коледж імені А. С. Макаренка» (м. Лебедин, Україна)
 
Полтавська обласна гімназія-інтернат для обдарованих дітей ім. А. С. Макаренка (с. Ковалівка, Полтавська область, Україна)
 
УВК «Школа-ліцей» № 3 ім. А. С. Макаренка (м. Сімферополь, Україна)
 
Ліцей № 4 ім. А. С. Макаренка Долинської міської ради
 
Білопільський заклад загальної середньої освіти № 5 І-ІІІ ступенів ім. А. С. Макаренка (м. Білопілля, Україна)
 
[[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Львівська_загальноосвітня_школа_I—III_ступенів_№_50_імені_Антона_Макаренка|Школа № 50 ім. А. С. Макаренка]] (м. Львів, Україна)
 
У вересні 1991 р. створено Міжнародну макаренківську асоціацію (Полтава), яку від 2014 р. очолює професор римського університету «La Sapienza» Нікола Січиліані де Куміс (Італія).<gallery mode="packed" heights="180">
Файл:Mac 14.jpg
Файл:Mac 15.jpg
Файл:Mac 16.jpg
Файл:Mac 17.jpg
Файл:Mac 18.jpg
</gallery>


====Нагороди====
====Нагороди====


===Родинні зв’язки===
===Родинні зв’язки===
[[Файл:Rus 25.jpg|праворуч|191x191px|Русов М. О.]]
Дружина (з 1935 р.) ''Салько (Макаренко) Галина Стахівна''  (1892-1962) -  інспектор Наркомосвіти.
[[Файл:Rus 26.jpg|праворуч|177x177пкс|Русов Ю. О.]]
[[Файл:Mac 3.jpg|праворуч|273x273пкс|Салько Галина Стахівна|альт=Галина Стахівна]]
Чоловік (з 1874 р.) ''Русов Олександр Олександрович'' (07.02.1847 – 08.10.1915) - громадський діяч, етнограф і фольклорист.   
Салько (Макаренко) Г. С. народилася 3 вересня 1892р. в Кам'янець-Подільському, в родині вчителя - Стаха Рогаль-Левицького і була за походженням дворянського роду.   


Діти:   
Закінчила в рідному місті жіночу гімназію і вступила до [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Київський_національний_економічний_університет_імені_Вадима_Гетьмана|Київського комерційного інституту]] на історичне відділення.  


''Русов Михайло Олександрович'' (1876-1909) – український політичний діяч, ініціатор та один із засновників Революційної Української Партії (РУП). Відіграв значну роль у становленні та розвитку українського політичного руху у громадському і науковому житті України кінця ХІХ – початку ХХ ст.
Активну участь приймала в організації та становленні радянської влади в Україні, в 1918 р.- вона секретар Революційного комітету робітничих, селянських і червоноармійських депутатів в м Рославе.


''Ліндфорс Любов Олександрівна'' (1879-1960) – лікар, співачка. Закінчила Московську консерваторію, гастролювала. У Чехо-Словаччині працювала лікарем в Українському громадському комітеті, викладачем співу і французької мови в Українському високому педагогічному інституті ім. М. Драгоманова. 1945 року виїхала до Німеччини, де в таборі Берхтесгаден була професором вокалу.
З 1919р. - секретар політвідділу в штабі 2-ї Червоної Армії, з 1924р. працює в Наркоматі освіти, в столиці УССР-місті Харкові, інспектором, потім завідувачем відділом охорони дітей, з 1927 по 1929 рр.- голова Харківської окружної комісії у справах неповнолітніх.


''Русов Юрій Олександрович'' (1895-1961) –  український біолог, іхтіолог. Представник української науки в еміграції. Випускник природничого факультету Київського університету. У 1917 року став делегатом від студентської громади до Центральної Ради. Доцент зоології та іхтіології у Кам’янець-Подільському університеті, доктор філософії Віденського університету, лектор, згодом доцент високих шкіл у Чехо-Словаччині, директор секції рибальства у Національному зоотехнічному інституті в Бухаресті (1930-1941 рр.), науковий співробітник університету в Монреалі та його дослідної станції у Національному парку Монт-Тамблан; дійсний член Наукового товариства імені Тараса Шевченка в діаспорі.
У 1930 р. стала директором [[Сем_посилання::http://www.hgpa.kharkov.com/абітурієнту/харківський-коледж/|Харківського дошкільного педагогічного технікуму]]. 
 
Після смерті Макаренка А. С., вона займалася збереженням його педагогічного та літературної спадщини і поширенням ідей педагога в широкі маси. 
 
Салько Г. С. була членом «Комісії з увічнення пам'яті Макаренка А. С. після його смерті» і завідувала «лабораторією по вивченню педагогічної спадщини Макаренка А. С.» при Інституті теорії та історії педагогіки АПН РРФСР, що існувала в 1943-1951 рр. Була консультантом фільму «Педагогічна поема».


===Додаткові відомості===
===Додаткові відомості===
====Фотогалерея====
====Фотогалерея====
<gallery mode="packed" widths="200" heights="200">
<gallery mode="packed" heights="200">
Файл:Rus 11.jpg|Русова С. Ф., 70-ті роки ХІХ ст.
Файл:Mac 4.jpg
Файл:Rus 19.jpg|Русова С. Ф., 30-ті роки ХХ ст.
Файл:Mac 5.jpg
Файл:Rus 12.jpg|Русова С. Ф., 80-ті роки ХІХ ст.
Файл:Mac 6.jpg
Файл:Rus 14.jpg|Сестри Марія та Софія Ліндфорс, 70-ті роки ХІХ ст.
Файл:Mac 9.jpg
Файл:Rus 13.jpg|Русов О. О. (чоловік Русової С. Ф.)
Файл:Mac 12.jpg
Файл:Rus 16.jpg|Маєток Ліндфорсів в Олешні, 1906 р. ХХ ст.
Файл:Mac 13.jpg
Файл:Rus 17.jpg|Місце поховання Русової С. Ф. та її онука на Ольшанському цвинтарі у Празі (Чехія)
Файл:Mac 7.jpg
</gallery>
</gallery>


====Відеоматеріали====
====Відеоматеріали====
<youtube>fNEMqAP-oJY</youtube> <youtube>J_d5LgrXJmw</youtube><br \> <youtube>Tt0uCmDAY2c</youtube> <youtube>JAhRFHPo684</youtube><br \> <youtube>v0zB8FOAXw0</youtube> <youtube>VIPYTx7D7Sg</youtube>
<youtube>_u01rRYhs6E</youtube>


====Цікаві факти і висловлювання====
====Цікаві факти і висловлювання====
<blockquote>Рідна мова – це перша умова, щоб учні проходили науку свідомо. (Русова С. Ф.)
<blockquote>Виховання дітей – це легка справа, коли вона робиться без витрати нервів, на основі здорового, спокійного, нормального, розумного й веселого життя. Я якраз бачив завжди, що там, де виховання йде без напруги, там воно вдається. (Макаренко А. С.)
Навчити людину бути щасливою не можна, але виховати її так, щоб вона була щасливою, можна. (Макаренко А. С.)


Нація народжується біля дитячої колиски, тільки на рідному ґрунті. (Русова С. Ф.)
Неможливо виховати мужню людину, якщо не поставити її в такі умови, коли вона б могла виявити мужність, будь в чому – в стриманості, у прямому відкритому висловлюванні, в певній нужді, терплячості, сміливості. (Макаренко А. С.)


Бути гарним педагогом – це бути справжнім реформатором майбутнього життя України, бути апостолом Правди і Науки. (Русова С. Ф.)
Тільки живий приклад виховує дитину, а не слова, навіть найкращі, але не підтверджені ділом. (Макаренко А. С.)


Народові, який не має своєї школи і не дбає про неї, призначені економічні злидні й культурна смерть. Ось через що сучасним гаслом усякого свідомого українця мусить бути завдання: рідна школа на Вкраїні. (Русова С. Ф.)
Навчити любити, навчити впізнавати любов, навчити бути щасливим – це значить навчити поважати самого себе, навчити людській гідності. (Макаренко А. С.)


Національне виховання – не сумісне з шовінізмом, це виховання в дусі своєї рідної мови, на українських переказах, віруваннях, звичаях історії свого народу, своїй культурі, фольклорній творчості народу. (Русова С. Ф.)
Вихователь має вести себе так, щоб кожен його рух виховував, і завжди має знати, чого він хоче саме зараз, і чого не хоче. Якщо вихователь не знає цього, кого він може виховати? (Макаренко А. С.)


Українська самосвідомість – відчуття задоволення, гордості за приналежність особистості до своєї нації, до своєї держави. (Русова С. Ф.)
Для виховання потрібно не багато часу, а розумне використання обмеженого часу. (Макаренко А. С.)


Національна самосвідомість формується в сім’ї та школі, коли вони спілкуються рідною мовою, співають і слухають рідні пісні, слухають рідну музику, музику своїх композиторів, свого народу, дотримуються своїх обрядів і традицій. (Русова С. Ф.)
Скільки б не створювали правильних уявлень про те, що потрібно робити, але якщо ви не виховуєте звички долати тривалі труднощі, я маю право сказати, що ви нічого не виховали. (Макаренко А. С.)


Велике значення в національному вихованні має обряд відзначення народних свят. (Русова С. Ф.)
Наші діти – це наша старість. Правильне виховання – це наша щаслива старість, погане виховання – це наше майбутнє горе, сльози, вина перед іншими людьми, перед усією країною. (Макаренко А. С.)


В Україні повинна бути своя національна школа, на своїй державній рідній мові. (Русова С. Ф.)
Виховує все: люди, речі, явища, але перш за все та довше за все – люди. З них на першому місці – батьки та педагоги. (Макаренко А. С.)
 
Людина не може жити на світі, якщо в неї немає попереду нічого радісного. Істинним стимулом людського життя є радість завтрашнього дня. У педагогічній техніці ця «завтрашня радість» є одним з найважливіших об’єктів роботи. Спершу потрібно організувати саму радість, втілити її в життя та привести в реальність. По-друге, потрібно наполегливо перетворювати більш прості види радості в складніші та значущі для людини. І ось тут проходить цікава лінія: від примітивного задоволення яким-небудь пряником до глибинного почуття обов’язку. (Макаренко А. С.)
 
Закон '''«Про засудження та заборону пропаганди імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії».'''
 
Згідно із Законом «Про засудження та заборону пропаганди імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» члени Експертної комісії Українського інституту національної пам’яті ухвалили фаховий висновок, що подальше використання імені Макаренка Антона в публічному просторі є пропагандою російської імперської політики. Усі фахові висновки Експертної комісії оприлюднено на сайті [https://uinp.gov.ua/dekomunizaciya-ta-reabilitaciya/podolannya-naslidkiv-rusyfikaciyi-ta-totalitaryzmu-v-ukrayini/fahovi-vysnovky/anton-makarenko УІНП].
</blockquote>
</blockquote>


====Довідка====
====Довідка====
<blockquote>'''[[Прізвище::Русова]] [[Ім’я::Софія]] [[По батькові::Федорівна]]''' (''іноз. [[Name::Rusova Sofiia]]'') - [[Дефініція::видатний український педагог, громадсько-освітня діячка, письменниця, літературознавиця, теоретик і практик у галузі суспільного дошкільного виховання кінця ХІХ – початку ХХ ст., одна з організаторів жіночого руху]], [[Науковий ступінь::доктор наук]].
<blockquote>'''[[Прізвище::Макаренко]] [[Ім’я::Антон]] [[По батькові::Семенович]]''' (''іноз. [[Name::Makarenko Anton]]'') - [[Дефініція::педагог, письменник, один із засновників системи колективного дитячо-підліткового виховання, керівник дитячих виховних колоній]], [[Науковий ступінь::]]


Місце народження - [[Місце народження::Олешня, Городнянський повіт, Чернігівська губернія]], [[Місце народження::Україна]] ([[День народження::18]].[[Місяць народження::02]].[[Рік народження::1856]] - [[День смерті::05]].[[Місяць смерті::02]].[[Рік смерті::1940]]).  
Місце народження - [[Місце народження::Білопілля Сумського повіту Харківської губернії]], [[Місце народження::Україна]] ([[День народження::01]].[[Місяць народження::03]].[[Рік народження::1888]] - [[День смерті::01]].[[Місяць смерті::04]].[[Рік смерті::1939]]).  


Місце навчання - [[Alma mater::Фундуклеївська гімназія]].  
Місце навчання - [[Alma mater::Полтавський національний педагогічний університет імені Володимира Короленка]].  


Місце роботи - [[Місце діяльності::Київ]], [[Місце діяльності::Одеса]], [[Місце діяльності::Кам'янець-Подільський]], [[Місце діяльності::Україна]], [[Місце діяльності::Прага]], [[Місце діяльності::Чехія]].  
Місце роботи - [[Місце діяльності::Полтава]], [[Місце діяльності::Харків]], [[Місце діяльності::Бровари]], [[Місце діяльності::Кременчук]], [[Місце діяльності::Україна]], [[Місце діяльності::москва]], [[Місце діяльності::росія]].


Напрями діяльності - [[Напрями діяльності::освіта]].
Напрями діяльності - [[Напрями діяльності::педагогіка]], [[Напрями діяльності::літературознавство]].


Найвизначніші праці - [[Magnum opus::"Український буквар"]].  
Найвизначніші праці - [[Magnum opus::Педагогічна поема]].  


Основні нагороди - [[Відзнаки::нагрудний знак Софія Русова]].  
Основні нагороди - [[Відзнаки::]].  


Науковий напрям - [[Наукова школа::дошкільна освіта]].</blockquote>
Науковий напрям - [[Наукова школа::педагогіка]].
</blockquote>


===Пов’язані статті УЕЕО===
===Пов’язані статті УЕЕО===
[[Названо на честь::нагрудний знак «Софія Русова»]], [[Співпраця::Грінченко Б. Д.]], [[Пов’язано::"Кобзар"]]
===Джерела===
===Джерела===
# Антонець Н. Б. Русова Софія Федорівна. Українська педагогіка в персоналіях: навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл.: у 2 -х кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. Кн. 2. С. 136–145.
#Антонова О. Є. Педагогіка довжиною з життя. ''Інноваційність ідей А. С. Макаренка в педагогіці ХХІ століття'': монографія / за ред. О. А. Дубасенюк; Житомир. держ. ун-т ім. Івана Франка. Житомир, 2013. Розд. 1, параграф 1.2. С. 40–48. URL: [[Сем_посилання::http://eprints.zu.edu.ua/12464/1/1.pdf]].
#Джус О. В. Життя і творчість Софії Федорівни Русової (1856-1940): наук.-метод. посіб. Івано-Франківськ: НАІР. 2016. 216 с.
#Дічек Н. П. Макаренко Антон Семенович. ''Енциклопедія освіти'' / НАПН України; голов. ред. В. Г. Кремень. 2-ге вид., допов. та перероб. Київ, 2021. С. 526–527.
#Джус О. В. Творча спадщина Софії Русової періоду еміграції. Івано-Франківськ, 2002. 260 с.
#Карпенчук С. Г. Макаренко Антон Семенович. ''Енциклопедія сучасної України'': онлайн-версія / НАН України, НТШ. Київ, 2017. Т. 18. URL: [[Сем_посилання::https://esu.com.ua/article-60599]].
#Коваленко Є. І., Пінчук І. М. Освітня діяльність і педагогічні погляди С. Русової / за ред. Є. І. Коваленко. Ніжин: НДПІ, 1998. 214 с.
#Невідоме про відомих: Антон Макаренко – видатний випускник Полтавського учительського інституту / наук. консультант А. В. Ткаченко. ''Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка'': офіц. сайт. Полтава, 2023. URL: [[Сем_посилання::http://pnpu.edu.ua/news/nevidome_pro_vidomih-anton-makarenko-vidatnij-vipusknik-poltavskogo-uchitelskogo-institutu.html]].
#Педагогічна спадщина Софії Русової в контексті сучасності: Матеріали Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., м. Ніжин, 24–26 берез. 2016 р. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2016. 150 с.
#Ткаченко А. В. Поезія та проза педагогічної дороги Антона Макаренка. ''Інституційний репозитарій Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка''. Полтава, 2019. URL: [[Сем_посилання::http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/4831]].
#Русова Софія Федорівна (1856-1940): відомий український педагог, громадський діяч, організатор жіночого руху. Маловідомі першоджерела української педагогіки (друга половина ХIХ- ХХст.): хрестоматія / упоряд.: Л. Д. Березівська та ін. Київ: Наук. світ, 2003. С. 137–153.


===Автор===
===Автор===
[[Автор::Щочкіна І. М., Демида Є. Ф.| ]] [[Модератор::Литовченко О. В.| ]] [[Редактор::Литовченко О. В.| ]]
[[День оприлюднення::21| ]] [[Місяць оприлюднення::10| ]] [[Рік оприлюднення::2024| ]]
[[День змін::18| ]] [[Місяць змін::10| ]] [[Рік змін::2024| ]] [[Статус::Оприлюднено| ]]
{{Статус гасла
{{Статус гасла
|Статус=Оприлюднено
|Статус=Оприлюднено
|День оприлюднення=20
|День оприлюднення=21
|Місяць оприлюднення=06
|Місяць оприлюднення=10
|Рік оприлюднення=2024
|Рік оприлюднення=2024
|День змін=04
|День змін=18
|Місяць змін=07
|Місяць змін=10
|Рік змін=2024
|Рік змін=2024
|Автор=Антонець Н. Б.
|Автор=Щочкіна І. М., Демида Є. Ф.
|Модератор=Lytovchenko
|Модератор=Литовченко О. В.
|Редактор=Литовченко О. В.
}}
}}
[[Категорія:Персоналії]]
[[Категорія:Персоналії]]
[[Категорія:Blog]]
[[Категорія:Blog]]

Поточна версія на 11:06, 1 грудня 2025

Макаренко Антон Семенович

Макаренко Антон Семенович - (іноз. Makarenko Anton) - педагог, письменник, один із засновників системи колективного дитячо-підліткового виховання, керівник дитячих виховних колоній.

Макаренко Антон Семенович

Ім’я особи Макаренко Антон Семенович

(іноз. Makarenko Anton)

Інші прізвища
Роки життя 13.03.1888 - 01.04.1939
Науковий ступінь
Вчене звання
Напрями діяльності педагогіка, літературознавство
Наукова школа педагогіка
Місце народження Білопілля Сумського повіту Харківської губернії
Місце смерті Голіцино
Поховання Новодівичий цвинтар
Alma mater Полтавський національний педагогічний університет імені Володимира Короленка
Magnum opus Педагогічна поема
Відзнаки
Вебсайт https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/makarenko-a-s/


Життєпис

Макаренко Антон Семенович народився 13 березня 1888 р. в м. Білопілля Сумського повіту Харківської губернії в сім’ї робітника-маляра вагонних залізничних майстерень.

Батько, Макаренко Семен Григорович був спадковим робітником. Мати, Дергачова (Макаренко) Тетяна Михайлівна була домогосподаркою, походила із збіднілої дворянської родини.

Однак обидва вони були досить освіченими, батько, наприклад, єдиний із свого оточення передплачував і читав періодичну пресу, досить грамотно писав.

Освіта

У 1895 р. вступив до Білопільського двокласного залізничного училища з п’ятирічним терміном навчання.

У січні 1901 р. сім'я Макаренка переїздить у Крюків. Макаренко А. С. став учнем Кременчуцького чотирикласного міського училища.

При Кременчуцькому міському училищі Макаренко А. С. отримав і першу педагогічну освіту. Закінчивши училище 4 червня 1904 р. з відмінним атестатом, він того ж року вступив до однорічних педагогічних курсів, які готували вчителів для початкових шкіл.

За рік, витримавши випускні іспити на оцінку «вельми добре», 11 серпня 1905 р. Макаренко А. С. отримав звання «учителя початкових училищ із правом викладання у сільських 2-класних училищах Міністерства народної освіти і навчання церковним співам».

У 1914 р., після трирічної роботи в Долинському залізничному училищі, Макаренко вступив до щойно відкритого Полтавського вчительського інституту.

Влітку 1917 р. закінчив інститут із золотою медаллю (медаль отримав за дипломну роботу на тему «Криза сучасної педагогіки») і відмінною характеристикою. Зокрема у ній зазначалося: «Макаренко А. – видатний вихованець за своїми здібностями, знаннями, розвитком і працьовитістю, особливий інтерес виявив до педагогічних і гуманітарних наук, з яких багато читав і представляв чудові твори…».

Діяльність

Педагогічна діяльність

Педагогічний шлях розпочав у Крюківському двокласному залізничному училищі вчителем російської мови, малювання і креслення.

З 24 вересня 1911 р. призначений на посаду вчителя однокласного залізничного училища на станції Долинська Харківсько-Миколаївської залізниці. Крім суто вчительської роботи виконував обов’язки наглядача в гуртожитку для учнів.

Через революцію і початок громадянської війни Макаренко А. С. повернувся до рідного Крюкова на посаду інспектора (сучасною мовою директора) Крюківського двокласного залізничного училища, де колись починав педагогічний шлях.

Очолював заклад до осені 1919 р.

У серпні 1919 р. в Полтаві стає завідувачем 7-річної трудової школи № 10.

7 вересня 1919 р. Полтавська міська управа запрошує його на посаду завідувача міського нижчого початкового училища імені князя Куракіна.

У 1920 р. за дорученням Полтавського губернського відділу народної освіти України створив трудову колонію для неповнолітніх, схильних до правопорушень, і безпритульних дітей у с. Ковалівка під Полтавою. У 1921 р. колонії було присвоєно ім’я М. Горького, а в 1926 р. перевели до містечка Куряж під Харковом.

З 1927 р. педагог поєднував роботу в колонії з організацією дитячої трудової комуни імені Ф. Е. Дзержинського у передмісті Харкова. У 1928–1935 рр. – її завідувач.

У 1935–1937 рр. – Макаренко А. С. заступник начальника відділу трудколоній Народного Комісаріату внутрішніх справ УРСР у Києві.

У 1936 р. за сумісництвом керував колонією для неповнолітніх у м. Бровари під Києвом.

Із 1937 р. жив у Москві, провадив літературну і громадсько-педагогічну діяльність.

Наукова діяльність

У своїй педагогічній роботі Макаренко А. С. виходив з такого положення: «Відповідальність перед дітьми — це відповідальність перед історією; сьогоднішні діти — це завтрашня історія, завтрашнє майбутнє людства, нашої великої справи».

У своїй педагогічній системі Макаренко А. С. насамперед виділив основні ознаки колективу:

- спільна мета, спільна праця, спільна організація цієї праці;

- органічний зв'язок з іншими колективами;

- наявність органів координування і управління, відносини відповідальної залежності;

- колектив повинен стояти на принциповій позиції світової єдності трудящого людства.

Макаренко А. С. розглядав колектив як динамічне об'єднання, яке у своєму розвитку проходить ряд стадій:

- І стадія — вимагає педагог, він же вивчає вихованців, організовує різноманітну колективну діяльність;

- ІІ стадія — вимагає педагог і актив. Робота з активом. Різноманітні форми колективної діяльності, розвиток активності;

- ІІІ стадія — колектив висуває до окремої особистості.

Макаренко Антон розробив теорію дитячого колективу, розкрив основні його ознаки, визначив стадії його розвитку, шляхи формування і методику використання виховних можливостей колективу.

Згідно з вченням Макаренка, характерними ознаками стилю життя і діяльності дитячого колективу є: мажор, почуття власної гідності, здатність до орієнтування, почуття захищеності, здатність до гальмування, звичка поступатися товаришеві, єдність колективу.

Видатний педагог приділяв увагу розумовому вихованню дітей і підлітків, а також удосконаленню педагогічного процесу в школі, поліпшенню навчально-виховної роботи.

Педагогічна система Антона Макаренка — це складна сукупність ідей і практичних рішень, основними з яких є:

- суть виховання як суспільного явища;

- єдність виховання і життя;

- мета виховання як розгорнута програма формування людської особистості;

- колектив як метод виховання;

- взаємовідносини колективу і особистості;

- самоуправління у колективі;

- виховання свідомої дисципліни;

- зв'язок навчання із продуктивною працею;

- праця як постійний компонент системи виховання;

- залучення вихованців у різноманітні життєві сфери, виховання господаря життя;

- традиції й їх виховна роль;

- педагогічний колектив і його центр;

- всебічний розвиток особистості;

- роль сім'ї у вихованні дітей.

Основними характеристиками макаренківської педагогіки є діалектичне розрізнення методики навчання і методики виховання, єдність вивчення дитини та її виховання, єдність виховання дітей і організація їхнього життя, поєднання вивчення основ наук з продуктивною працею учнів, науково організована система всіх впливів, посилення уваги до дитячого колективу. Психологія має бути не основою педагогіки, а продовженням її у процесі реалізації педагогічних закономірностей та ін.

Мету виховання Макаренко А. розумів як програму особистості, програму людського характеру («Методи виховання»). На його думку, у виховному процесі має бути загальна програма виховання й індивідуальна коректива до неї залежно від особистості конкретного учня.

Розвиток індивідуальності Макаренко А. С. пов'язував не тільки зі здібностями людини, але і з темпераментом, і з рисами характеру. Із цього приводу Макаренко А. С. зауважував, що мета індивідуального виховання полягає у визначенні перспектив розвитку здібностей людини, формуванні її характеру.

Навчально виховний процес має на меті формування високої дисципліни і виконавчої чіткості у вихованців. Значна роль належить навчально-виховному процесу школи, зокрема шкільній дисципліні. У численних статтях і виступах Макаренко А. С. розповідав про шляхи реалізації своїх педагогічних ідей в умовах масової школи. Найважливішим результатом його новаторської педагогічної діяльності стало створення наукової методики виховної роботи з дитячим колективом на основі діяльнісного підходу, у якій поєднувалося навчання з продуктивною працею, моральним, фізичним й естетичним вихованням, забезпечувалася увага до формування і окремої особистості, і всього колективу.

Він був новатором інтенсивної педагогіки, за технологією якої вихованці водночас були і вихователями, чому сприяла послідовна реалізація принципу демократичного самоврядування у колективі.

До перевиховання асоціальної молоді підходив з гуманістичним прагненням знайти в кожному позитивні якості і розкрити творчий потенціал, реалізував виховний принцип «проєктувати найкраще в людині».

Виявив педагогічну роль таких суспільних чинників як середовище, колектив, сім’я у формуванні особистості, встановив співвідношення мети й засобів виховання, зовнішніх і внутрішніх стимулів організації життя колективу й особи, окреслив основи етичної концепції, яку базував на ідеї суспільної відповідальності.

Встановлюючи шляхи і методи виховання людини в колективі й «через» колектив, обґрунтував виховне значення таких педагогічних новацій як діяльність зведених загонів, «командирська педагогіка», принцип «перспективних ліній» у розвитку колективу, принцип «паралельної дії». Зміст свого педагогічного досвіду визначив принципом «якомога більше вимогливості до людини і якомога більше поваги до неї».

Працюючи у виховних закладах, Макаренко А. С. здійснив масову ресоціалізацію дітей-правопорушників (понад 3000 осіб).

Педагогічна творчість Макаренка стала складником реформаторських пошуків міжнародної педагогіки першої третини ХХ ст., а Макаренка А. С. визнано одним із класиків виховання світового рівня.

Науково-педагогічна спадщина Макаренка А. С. збагатила педагогічну науку, а саме: педагогічну логіку; теорію про шкільний колектив та органи його самоуправління, внутрішньоколективні стосунки, перспективи колективу та особистості, про педагогіку прямої й колективної дії, індивідуальний підхід до вихованців, про структуру, традиції колективу, взаємини в ньому, трудове виховання, виховання у грі, організацію позанавчальної і позашкільної діяльності, про фізичну культуру, етику, естетичне виховання, про дисципліну, режим, заохочення й покарання вихованців у школі тощо.

Науково-експертна діяльність

З 1934 р. Макаренко А. С. — член Спілки письменників УРСР.

Міжнародне співробітництво

Політична, громадська та волонтерська діяльність

У березні 1920 р. від Спілки вчителів Макаренка А. С. обрано до складу Полтавської ради солдатських і робітничих депутатів, членом якої він пробув до квітня 1921 р., працюючи в секції освіти.

Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю

Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)

Основні праці

Літературно-педагогічна спадщина Макаренка А. С. налічує понад 150 творів (романи, повісті, сценарії, науково-педагогічні статті). Найвідоміші – «Педагогічна поема» (1933, 1935), «Книга для батьків» (1937), «Прапори на баштах» (1938), «Марш 30 року» (1932) та ін.

Досягнення

Визнання

У 1952 р. у Кременчуці в батьківському будинку, де Макаренко А. С. мешкав у 1905—1911, 1917—1919 рр. було відкрито Будинок-музей. Це був перший його музей у СРСР.

У 1968 р. у Кременчуці на будинку, де мешкав Макаренко А., відкрита меморіальна дошка.

У 1976 р. у Кременчуці встановлена друга меморіальна дошка на фасаді колишнього Крюківського залізничного училища; у 1986 р. поряд з будинком відкрито пам'ятник «Макаренко і діти» (згодом перенесений на територію педагогічного училища).

У 1987 р. у зв'язку з підготовкою до святкування 100-річчя від дня народження Макаренка, вул. Республіканська у Крюкові була розділена на 2 частини, і відрізок від проїзду під залізничним мостом до повороту біля Успенської церкви одержав ім'я Макаренка А. С.

З 1984 р. його ім'я носить також професійний ліцей (колишнє ПТУ-20).

11 березня 1988 р. згідно з постановою ЦК КПУ і Ради Міністрів УРСР від 08.04.1986 «Про 100-річчя від дня народження А. С. Макаренка» у дворі кременчуцького педагогічно-меморіального музею був відкритий пам'ятник (скульптор Ястребов І. П., архітектори Ширяєв В. Г., Гаврилюк В. М.).

Школа Макаренка є у Перу, Мексиці.

Навчальні заклади:

Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка (м. Суми, Україна)

Київський професійно-педагогічний коледж ім. А. С. Макаренка (м. Київ, Україна)

Кременчуцька гуманітарно-технологічна академія імені А. С. Макаренка (м. Кременчук, Україна)

ВКНЗ СОР «Лебединський педагогічний коледж імені А. С. Макаренка» (м. Лебедин, Україна)

Полтавська обласна гімназія-інтернат для обдарованих дітей ім. А. С. Макаренка (с. Ковалівка, Полтавська область, Україна)

УВК «Школа-ліцей» № 3 ім. А. С. Макаренка (м. Сімферополь, Україна)

Ліцей № 4 ім. А. С. Макаренка Долинської міської ради

Білопільський заклад загальної середньої освіти № 5 І-ІІІ ступенів ім. А. С. Макаренка (м. Білопілля, Україна)

Школа № 50 ім. А. С. Макаренка (м. Львів, Україна)

У вересні 1991 р. створено Міжнародну макаренківську асоціацію (Полтава), яку від 2014 р. очолює професор римського університету «La Sapienza» Нікола Січиліані де Куміс (Італія).

Нагороди

Родинні зв’язки

Дружина (з 1935 р.) Салько (Макаренко) Галина Стахівна (1892-1962) - інспектор Наркомосвіти.

Галина Стахівна
Салько Галина Стахівна

Салько (Макаренко) Г. С. народилася 3 вересня 1892р. в Кам'янець-Подільському, в родині вчителя - Стаха Рогаль-Левицького і була за походженням дворянського роду.

Закінчила в рідному місті жіночу гімназію і вступила до Київського комерційного інституту на історичне відділення.

Активну участь приймала в організації та становленні радянської влади в Україні, в 1918 р.- вона секретар Революційного комітету робітничих, селянських і червоноармійських депутатів в м Рославе.

З 1919р. - секретар політвідділу в штабі 2-ї Червоної Армії, з 1924р. працює в Наркоматі освіти, в столиці УССР-місті Харкові, інспектором, потім завідувачем відділом охорони дітей, з 1927 по 1929 рр.- голова Харківської окружної комісії у справах неповнолітніх.

У 1930 р. стала директором Харківського дошкільного педагогічного технікуму.

Після смерті Макаренка А. С., вона займалася збереженням його педагогічного та літературної спадщини і поширенням ідей педагога в широкі маси.

Салько Г. С. була членом «Комісії з увічнення пам'яті Макаренка А. С. після його смерті» і завідувала «лабораторією по вивченню педагогічної спадщини Макаренка А. С.» при Інституті теорії та історії педагогіки АПН РРФСР, що існувала в 1943-1951 рр. Була консультантом фільму «Педагогічна поема».

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

Цікаві факти і висловлювання

Виховання дітей – це легка справа, коли вона робиться без витрати нервів, на основі здорового, спокійного, нормального, розумного й веселого життя. Я якраз бачив завжди, що там, де виховання йде без напруги, там воно вдається. (Макаренко А. С.)

Навчити людину бути щасливою не можна, але виховати її так, щоб вона була щасливою, можна. (Макаренко А. С.)

Неможливо виховати мужню людину, якщо не поставити її в такі умови, коли вона б могла виявити мужність, будь в чому – в стриманості, у прямому відкритому висловлюванні, в певній нужді, терплячості, сміливості. (Макаренко А. С.)

Тільки живий приклад виховує дитину, а не слова, навіть найкращі, але не підтверджені ділом. (Макаренко А. С.)

Навчити любити, навчити впізнавати любов, навчити бути щасливим – це значить навчити поважати самого себе, навчити людській гідності. (Макаренко А. С.)

Вихователь має вести себе так, щоб кожен його рух виховував, і завжди має знати, чого він хоче саме зараз, і чого не хоче. Якщо вихователь не знає цього, кого він може виховати? (Макаренко А. С.)

Для виховання потрібно не багато часу, а розумне використання обмеженого часу. (Макаренко А. С.)

Скільки б не створювали правильних уявлень про те, що потрібно робити, але якщо ви не виховуєте звички долати тривалі труднощі, я маю право сказати, що ви нічого не виховали. (Макаренко А. С.)

Наші діти – це наша старість. Правильне виховання – це наша щаслива старість, погане виховання – це наше майбутнє горе, сльози, вина перед іншими людьми, перед усією країною. (Макаренко А. С.)

Виховує все: люди, речі, явища, але перш за все та довше за все – люди. З них на першому місці – батьки та педагоги. (Макаренко А. С.)

Людина не може жити на світі, якщо в неї немає попереду нічого радісного. Істинним стимулом людського життя є радість завтрашнього дня. У педагогічній техніці ця «завтрашня радість» є одним з найважливіших об’єктів роботи. Спершу потрібно організувати саму радість, втілити її в життя та привести в реальність. По-друге, потрібно наполегливо перетворювати більш прості види радості в складніші та значущі для людини. І ось тут проходить цікава лінія: від примітивного задоволення яким-небудь пряником до глибинного почуття обов’язку. (Макаренко А. С.)

Закон «Про засудження та заборону пропаганди імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії».

Згідно із Законом «Про засудження та заборону пропаганди імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» члени Експертної комісії Українського інституту національної пам’яті ухвалили фаховий висновок, що подальше використання імені Макаренка Антона в публічному просторі є пропагандою російської імперської політики. Усі фахові висновки Експертної комісії оприлюднено на сайті УІНП.

Довідка

Макаренко Антон Семенович (іноз. Makarenko Anton) - педагог, письменник, один із засновників системи колективного дитячо-підліткового виховання, керівник дитячих виховних колоній,

Місце народження - Білопілля Сумського повіту Харківської губернії, Україна (01.03.1888 - 01.04.1939).

Місце навчання - Полтавський національний педагогічний університет імені Володимира Короленка.

Місце роботи - Полтава, Харків, Бровари, Кременчук, Україна, москва, росія.

Напрями діяльності - педагогіка, літературознавство.

Найвизначніші праці - Педагогічна поема.

Основні нагороди - .

Науковий напрям - педагогіка.

Пов’язані статті УЕЕО

Джерела

  1. Антонова О. Є. Педагогіка довжиною з життя. Інноваційність ідей А. С. Макаренка в педагогіці ХХІ століття: монографія / за ред. О. А. Дубасенюк; Житомир. держ. ун-т ім. Івана Франка. Житомир, 2013. Розд. 1, параграф 1.2. С. 40–48. URL: http://eprints.zu.edu.ua/12464/1/1.pdf.
  2. Дічек Н. П. Макаренко Антон Семенович. Енциклопедія освіти / НАПН України; голов. ред. В. Г. Кремень. 2-ге вид., допов. та перероб. Київ, 2021. С. 526–527.
  3. Карпенчук С. Г. Макаренко Антон Семенович. Енциклопедія сучасної України: онлайн-версія / НАН України, НТШ. Київ, 2017. Т. 18. URL: https://esu.com.ua/article-60599.
  4. Невідоме про відомих: Антон Макаренко – видатний випускник Полтавського учительського інституту / наук. консультант А. В. Ткаченко. Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка: офіц. сайт. Полтава, 2023. URL: http://pnpu.edu.ua/news/nevidome pro vidomih-anton-makarenko-vidatnij-vipusknik-poltavskogo-uchitelskogo-institutu.html.
  5. Ткаченко А. В. Поезія та проза педагогічної дороги Антона Макаренка. Інституційний репозитарій Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка. Полтава, 2019. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/4831.

Автор


Оприлюднено: 21.10.2024

Останні зміни: 18.10.2024

Модератор: Литовченко О. В.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2 15 26 1255 622 1151 592 372 598 28 1360 774
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Макаренко Антон Семенович. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Макаренко Антон Семенович (дата звернення: 1.грудень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, грудень 1). Макаренко Антон Семенович. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Макаренко Антон Семенович.
І. Прізвище, І. Прізвище "Макаренко Антон Семенович," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Макаренко Антон Семенович. Дата звернення: грудень 1, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Макаренко Антон Семенович." Українська електронна енциклопедія освіти 1 грудень 2025. Веб. 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Макаренко Антон Семенович' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 1 грудень 2025) дата звернення 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Макаренко Антон Семенович." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення грудень 1, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Макаренко Антон Семенович.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Макаренко Антон Семенович. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Макаренко Антон Семенович> [Дата звернення 1 грудень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Макаренко Антон Семенович. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 грудень 1; цитовано 2025 грудень 1]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Макаренко Антон Семенович.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей