Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
 
(Не показана 51 проміжна версія 2 користувачів)
Рядок 1: Рядок 1:
=={{PAGENAME}}==
=={{PAGENAME}}==
{{Персоналія
{{Персоналія
|Дефініція=(28 вересня 1918, с. Василівка – 2 вересня 1970, с. Павлиш, Українська РСР, СРСР (нині с. Павлиш Кіровоградської області, Україна) – видатний український педагог-гуманіст, Герой Соціалістичної Праці, член-кореспондент АПН СРСР, кандидат педагогічних наук, директор школи, вчитель, дитячий письменник
|Дефініція= видатний український педагог-гуманіст, Герой Соціалістичної Праці, член-кореспондент АПН СРСР, кандидат педагогічних наук, директор школи, вчитель, дитячий письменник
|Прізвище=Сухомлинський
|Прізвище=Сухомлинський
|Ім’я=Василь
|Ім’я=Василь
|По батькові=Олександрович
|Name=Sukhomlynskyi Vasyl
|Name=Sukhomlynskyi Vasyl
|По батькові=Олександрович
|Інші прізвища=
|Портрет=suhom 4.jpg
|Портрет=Suhom 4.jpg
|Вчене звання=член-кореспондент Академії педагогічних наук РРФСР (1957), член-кореспондент Академії педагогічних наук СРСР (1968)
|Вчене звання=член-кореспондент Академії педагогічних наук РРФСР (1957), член-кореспондент Академії педагогічних наук СРСР (1968)
|Науковий ступінь=кандидат педагогічних наук (1955)
|Науковий ступінь=кандидат педагогічних наук (1955)
|День народження=28
|День народження=28
|Місяць народження=09
|Рік народження=1918
|Рік народження=1918
|Місце народження=с. Василівка, Олександрійський повіт, Херсонська губернія
|Місце народження=с. Василівка, Олександрійський повіт, Херсонська губернія
|Місяць народження=09
|День смерті=02
|День смерті=02
|Місяць смерті=09
|Місяць смерті=09
Рядок 21: Рядок 21:
|Стать=ч
|Стать=ч
|Alma mater=Полтавський педагогічний інститут
|Alma mater=Полтавський педагогічний інститут
|Напрями діяльності=педагогіка
|Magnum opus=Серце ввідаю дітям
|Місце діяльності=Київ
|Напрями діяльності=педагогіка, літературознавство
|Наукова школа=педагогіка
|Відзнаки=Заслужений вчитель УРСР
|Відзнаки=Заслужений вчитель УРСР
|Вебсайт=https://www.abcd.kyiv.ua
|Вебсайт=https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/sukhomlynskyy-v-o/
|Ілюстрація=
|Ілюстрація=
}}  
}}
__TOC__
__TOC__


== Життєпис ==
===Життєпис===
Народився Сухомлинський Василь Олександрович 28 вересня 1918 р. в с. Василівка Олександрійського повіту Херсонської губернії (тепер Кіровоградська область) у незаможній селянській родині. Був другою дитиною в сім’ї.
Народився Сухомлинський Василь Олександрович 28 вересня 1918 р. в с. Василівка Олександрійського повіту Херсонської губернії (тепер Кіровоградська область) у незаможній селянській родині. Був другою дитиною в сім’ї.


== Освіта ==
===Освіта===
Протягом 1926–1933 років навчається у місцевій Василівській семирічній школі.  
Протягом 1926–1933 рр. навчається у місцевій Василівській семирічній школі.  


Спочатку вступив у Кременчуцький медичний технікум, але невдовзі покинув цей заклад. У 1934 р. він вступає на підготовчі курси учительського інституту в Кременчуці, а потім навчається в ньому на факультеті української мови і літератури.
Спочатку вступив у Кременчуцький медичний технікум, але невдовзі покинув цей заклад. У 1934 р. він вступає на підготовчі курси учительського інституту в Кременчуці, а потім навчається в ньому на факультеті української мови і літератури.


===Діяльність===
====Педагогічна діяльність====
Через хворобу в 1935 р. залишив навчання й розпочав роботу вчителем у сільських школах, навчався заочно в Полтавському педагогічному інституті, закінчив його екстерном у 1938 р., працював завучем у середній школі с. Онуфріївка.
Через хворобу в 1935 р. залишив навчання й розпочав роботу вчителем у сільських школах, навчався заочно в Полтавському педагогічному інституті, закінчив його екстерном у 1938 р., працював завучем у середній школі с. Онуфріївка.


В 1941 р. Сухомлинський був мобілізований, брав участь у бойових діях. Після тяжкого поранення у 1942 р. був комісований, працював до 1944 р. директором школи в с. Ува в Удмуртії. Після звільнення України з 1944 по 1948 рр. працював завідувачем Онуфріївського райвідділу народної освіти. 3 1948 р. й до кінця життя – директор середньої школи у с. Павлиш Онуфріївського району на Кіровоградщині.
В 1941 р. Сухомлинський був мобілізований, брав участь у бойових діях. Після тяжкого поранення у 1942 р. був комісований, працював до 1944 р. директором школи в с. Ува в Удмуртії. Після звільнення України з 1944 по 1948 рр. працював завідувачем Онуфріївського райвідділу народної освіти. 3 1948 р. й до кінця життя – директор середньої школи у [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Павлиш|с. Павлиш Онуфріївського району на Кіровоградщині]].


У 1955 р. захищає кандидатську дисертацію на філософському факультеті Київського державного університету ім. Т. Г. Шевченка «Директор школи – керівник навчально-виховної роботи».
У 1955 р. захищає кандидатську дисертацію на філософському факультеті [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Київський_національний_університет_імені_Тараса_Шевченка|Київського державного університету ім. Т. Г. Шевченка]] «Директор школи – керівник навчально-виховної роботи».


У центрі його уваги перебувають питання організації і керівництва всією навчально-виховною роботою школи.  
У центрі його уваги перебувають питання організації і керівництва всією навчально-виховною роботою школи.


== Діяльність ==
==== Наукова діяльність ====
 
=== Наукова та освітня діяльність ===
Розробив власну педагогічну концепцію, яка ввійшла до загальнозначущих педагогічних надбань як гуманістична, спрямована на вільний розвиток дитини, що спирається на довіру і повагу до кожної особистості, її самоцінність й неповторність. У своїх міркуваннях спирався на етнопедагогіку, обстоював народні імперативи та цінності, педагогізував їх і вводив в усі ланки виховного процесу.
Розробив власну педагогічну концепцію, яка ввійшла до загальнозначущих педагогічних надбань як гуманістична, спрямована на вільний розвиток дитини, що спирається на довіру і повагу до кожної особистості, її самоцінність й неповторність. У своїх міркуваннях спирався на етнопедагогіку, обстоював народні імперативи та цінності, педагогізував їх і вводив в усі ланки виховного процесу.


Рядок 53: Рядок 56:
Основні ідеї, які розвинув Сухомлинський: любов до дитини; розвиток творчих сил кожної окремої особистості в умовах колективної співдружності на основі етико-естетичних цінностей, інтересів, потреб, який спрямований у кінцевому підсумку на творчу працю; культ природи, природа як найважливіший засіб виховання почуття прекрасного і гармонії; розробка демократичних педагогічних засобів і методів навчання й виховання (повага, заохочення, опора на позитивне, моральне покарання); звернення до внутрішнього світу дитини, опора на її сили, внутрішні потенції, підтримка і розвиток того здорового, що є в кожній особистості; розвиток ідеї «радості пізнання», тобто емоційне сприйняття процесу навчання; демократизація структури управління навчально-виховним процесом у школі (психологічний і педагогічний семінари, школа для батьків тощо).
Основні ідеї, які розвинув Сухомлинський: любов до дитини; розвиток творчих сил кожної окремої особистості в умовах колективної співдружності на основі етико-естетичних цінностей, інтересів, потреб, який спрямований у кінцевому підсумку на творчу працю; культ природи, природа як найважливіший засіб виховання почуття прекрасного і гармонії; розробка демократичних педагогічних засобів і методів навчання й виховання (повага, заохочення, опора на позитивне, моральне покарання); звернення до внутрішнього світу дитини, опора на її сили, внутрішні потенції, підтримка і розвиток того здорового, що є в кожній особистості; розвиток ідеї «радості пізнання», тобто емоційне сприйняття процесу навчання; демократизація структури управління навчально-виховним процесом у школі (психологічний і педагогічний семінари, школа для батьків тощо).


Запропоновані Сухомлинським педагогічні технології та художні твори широко впроваджено в українську дошкільну та початкову освіту, підготовку вчителів. Започатковане в 2018 р. реформування загальної середньої освіти під назвою «Нова українська школа» багато в чому відштовхується від ідей, запропонованих Сухомлинським це, перш за все, позитивний образ школи, навчання із захопленням, вихід за межі класної кімнати, уроки мислення і уроки милування природою, написання творчих есе як розвиток креативності, інклюзія і т. ін.
Один із напрямів, який розвива Сухомлинський В. О. у  своїй  педагогіці, −  це ціннісний  підхід. Він  прагнув  виховувати  учнів не  тільки  розумово, але  й  духовноДля  нього виховання моральної й етичної поведінки учня – одна з найважливіших задач освіти.
 
=== Ушанування ===
[[Файл:Suhom 16.jpg|праворуч]]
[[Файл:Suhom 27.jpg|ліворуч|250x250пкс]]
Ім’я Сухомлинського нині носять навчальні заклади різних рівнів, Державна науково-педагогічна бібліотека НАПН України.   


З 1975 р. у Павлиші функціонує Державний педагогічно-меморіальний музей В. О. Сухомлинського.  
Він вважав, що  учень  має  засвоїти  певні  цінності  й  норми поведінки,  аби  в  майбутньому  стати  здатним  і духовно багатим громадянином. Сухомлинський В. О. вважав,  що  виховання учнів  повинне  базуватися  на  загальнолюдських цінностях  –  любові,  доброті,  взаєморозумінні, справедливості. На його думку, вчитель повинен не  просто  передавати  знання,  але  й  формувати моральні  якості  учнів,  спонукати  до  високих [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Моральні_цінності|моральних цінностей]] і вчинків.


1991 р. створена і активно працює Всеукраїнська асоціація Василя Сухомлинського.  
Запропоновані Сухомлинським педагогічні технології та художні твори широко впроваджено в українську дошкільну та початкову освіту, підготовку вчителів. Започатковане в 2018 р. реформування загальної середньої освіти під назвою «Нова українська школа» багато в чому відштовхується від ідей, запропонованих Сухомлинським це, перш за все, позитивний образ школи, навчання із захопленням, вихід за межі класної кімнати, уроки мислення і уроки милування природою, написання творчих есе як розвиток креативності, [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Інклюзія|інклюзія]] і т. ін.


1998 р. створене Всекитайське товариство прихильників В. О. Сухомлинського,  яке розвиває ідеї українського педагога.
====Науково-експертна діяльність====


З 2015 р. в Австралії виходить Інтернет-видання інформаційного бюлетеня «Sukhomlinsky News», призначеного для англомовного вчительства.
====Міжнародне співробітництво ====


=== Скульптури, монети та медалі ===
====Політична, громадська та волонтерська діяльність====
<gallery mode="packed" widths="150" heights="250">
Файл:Suhom 17.jpg|В. Г. Кремень, президент НАПН України, академік НАН і НАПН України, П. І. Рогова, перший директор ДНПБ України імені В. О. Сухомлинського на відкритті пам’ятника В. О. Сухомлинському в бібліотеці, 2008 р.
Файл:Suhom 19.jpg|Біля бюсту В. О. Сухомлинського (О. В. Сухомлинська, доктор пед. наук, професор, дійсний член НАПН України та В. Д. Будак, ректор МДУ імені В. О. Сухомлинського)
Файл:Suhom 25.jpg|Бюст В. О. Сухомлинського в м. Геніченську Херсонської області (2018)
Файл:Suhom 24.jpg|Пам’ятник В. О. Сухомлинському на території середньої школи №28 (м. Хефей, Китайська народна республіка, 2014)
Файл:Suhom 23.jpg|Бюст В. О. Сухомлинського в початковій школі Юцюань (м. Пекін, Китайська народна республіка, 2014)
</gallery><gallery mode="packed" widths="150" heights="250" perrow="5">
Файл:Suhom 26.jpg|Пам’ятник на могилі В. О. Сухомлинського (цвинтар смт. Павлиш), 1972. Скульптор – заслужений діяч мистецтв, народний художник України О. П. Скобіков, архітектор – А. Ф. Ігнащенко
Файл:Suhom 22.jpg|Пам’ятник В. О. Сухомлинському в м. Олександрії на тереторії педагогічного коледжу (2011)
Файл:Suhom 21.jpg|Бюст В. О. Сухомлинського в м. Вінниці (Вінницький державний педагогічний університет ім. Михайла Коцюбинського)
Файл:Suhom 20.jpg|Пам’ятник у приміщенні Педагогічно-меморіального музею В. О. Сухомлинського в смт. Павлиш (копія пам’ятника на могилі)
Файл:Suhom 18.jpg|Миколаївський державний університет
</gallery>


=== Нагороди, премії ===
====Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю====


[[Файл:Suhom_28.jpg|альт=Нагрудник знак “Василь Сухомлинський” до 2013 року|праворуч|безрамки|200x200пкс]]
====Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)====
[[Файл:Suhom 29.jpg|ліворуч|179x179пкс]]
Нагрудним знаком “Василь Сухомлинський” нагороджуються наукові, науково-педагогічні та педагогічні працівники, а також інші особи за значний особистий внесок у розвиток загальної середної освіти, які досягли визначних успіхів у навчанні та вихованні підростаючого покоління, науковому та начально-методичному забезпеченні загальної середньої освіти, підготовці висококваліфікованих педагогічних кадрів, створенні якісних підручників, навчальних посібників.


11 липня 2015 року Міністерство освіти і науки України затвердило відповідне Положення.
===Основні праці===
 
 
== Фотогалерея ==
<gallery mode="packed" widths="280" heights="150">
Файл:Suhom 8.jpg|Василь Олександрович Сухомлинський (1968 р.)
Файл:Suhom 9.jpg|В.О. Сухомлинський з учнями у шкільному винограднику (середина 60-х рр.)
Файл:Suhom 10.jpg|В. О. Сухомлинський з учнями у шкільній теплиці (1965-1966 рр.)
Файл:Suhom 11.jpg|В. О. Сухомлинський і вчитель початкових класів К.М. Жаленко з учнями у шкільному саду (середина 60-х років)
</gallery><gallery mode="packed" heights="150">
Файл:Suhom 12.jpg|В. О. Сухомлинський із учителями та гостями школи (середина 60-х років)
Файл:Suhom 15.jpg|В. О. Сухомлинський  з учнями
Файл:Suhom 13.jpg|В. О. Сухомлинський біля батьківської хати
Файл:Suhom 5.jpg|Павлиська середня школа
</gallery>
== Фільми про В. О. Сухомлинського ==
<youtube>8cran6IDxfQ</youtube> <youtube>z-Bbr_v-aG0</youtube><br \> <youtube>dwhGjGbpwJc</youtube> <youtube>Hccy0juiYR4</youtube>
 
== Основні праці ==
Свої ідеї щодо освіти і виховання дітей оприлюднював у багатьох педагогічних і публіцистичних працях, що публікувалися масовими тиражами в багатьох країнах світу.   
Свої ідеї щодо освіти і виховання дітей оприлюднював у багатьох педагогічних і публіцистичних працях, що публікувалися масовими тиражами в багатьох країнах світу.   


Різноплановий і багатоаспектний творчий доробок В. О. Сухомлинського складає 48 монографій, понад 600 статей, 1500 оповідань і казок для дітей.
Різноплановий і багатоаспектний творчий доробок Сухомлинського В. О. складає 48 монографій, понад 600 статей, 1500 оповідань і казок для дітей.


Найбільш відомі праці В. О. Сухомлинського: «Виховання в учнів любові і готовності до праці» (1959); «Система роботи директора школи» (1959); «Людина неповторна» (1962); «Шлях до серця дитини» (1963); «Щоб у серці жила Батьківщина» (1965); «Слово рідної мови» (1965); «Моральні заповіді дитинства і юності» (1966); «Сто порад вчителеві» (1967); «Серце віддаю дітям» (видана на 32 мовах світу, має 55 видань) (1969) за цю працю 1974 року був удостоєний Державної премії України в галузі науки і техніки; «Павлиська середня школа» (1969); «Народження громадянина» (1970); «Методика виховання колективу» (1971); «Розмова з молодим директором школи» (1973); «Як виховати справжню людину» (1989). У 1976 р. видано вибрані твори В. Сухомлинського у 5-ти томах та ін.
Найбільш відомі праці Сухомлинського В. О: «Виховання в учнів любові і готовності до праці» (1959); «Система роботи директора школи» (1959); «Людина неповторна» (1962); «Шлях до серця дитини» (1963); «Щоб у серці жила Батьківщина» (1965); «Слово рідної мови» (1965); «Моральні заповіді дитинства і юності» (1966); «Сто порад вчителеві» (1967); «Серце віддаю дітям» (видана на 32 мовах світу, має 55 видань) (1969) за цю працю 1974 року був удостоєний Державної премії України в галузі науки і техніки; «Павлиська середня школа» (1969); «Народження громадянина» (1970); «Методика виховання колективу» (1971); «Розмова з молодим директором школи» (1973); «Як виховати справжню людину» (1989). У 1976 р. видано вибрані твори В. Сухомлинського у 5-ти томах та ін.


{{#widget:Iframe
{{#widget:Iframe
Рядок 133: Рядок 98:
}}
}}


== Нагороди ==
===Досягнення===
====Визнання====
[[Файл:Suhom 16.jpg|праворуч]]
[[Файл:Suhom 27.jpg|ліворуч|250x250пкс]]
Ім’я Сухомлинського нині носять навчальні заклади різних рівнів, [[Бібліотека::Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В. О. Сухомлинського|Державна науково-педагогічна бібліотека НАПН України]]. 
 
З 1975 р. у Павлиші функціонує Державний педагогічно-меморіальний музей В. О. Сухомлинського.
 
1991 р. створена і активно працює Всеукраїнська асоціація Василя Сухомлинського.
 
1998 р. створене Всекитайське товариство прихильників В. О. Сухомлинського,  яке розвиває ідеї українського педагога.
 
З 2015 р. в Австралії виходить Інтернет-видання інформаційного бюлетеня «Sukhomlinsky News», призначеного для англомовного вчительства.
[[Файл:Suhom 28.jpg|ліворуч]]
[[Файл:Suhom 29.jpg|праворуч]]
Нагрудним знаком “Василь Сухомлинський” нагороджуються наукові, науково-педагогічні та педагогічні працівники, а також інші особи за значний особистий внесок у розвиток загальної середньої освіти, які досягли визначних успіхів у навчанні та вихованні підростаючого покоління, науковому та навчально-методичному забезпеченні загальної середньої освіти, підготовці висококваліфікованих педагогічних кадрів, створенні якісних підручників, навчальних посібників.
 
11 липня 2015 року Міністерство освіти і науки України затвердило відповідне Положення.
 
 
 
 
<gallery mode="packed" widths="150" heights="250">
Файл:Suhom 17.jpg|Кремень В. Г., президент НАПН України, академік НАН і НАПН України, Рогова П. І., перший директор ДНПБ України імені В. О. Сухомлинського на відкритті пам’ятника Сухомлинському В. О. в бібліотеці, 2008 р.
Файл:Suhom 19.jpg|Біля бюсту Сухомлинського В. О. ( Сухомлинська О. В., доктор пед. наук, професор, дійсний член НАПН України та  Будак В. Д., ректор МДУ імені В. О. Сухомлинського)
Файл:Suhom 25.jpg|Бюст Сухомлинського В. О. в м. Геніченську Херсонської області (2018)
Файл:Suhom 24.jpg|Пам’ятник Сухомлинському В. О. на території середньої школи №28 (м. Хефей, Китайська народна республіка, 2014)
Файл:Suhom 23.jpg|Бюст Сухомлинського В. О. в початковій школі Юцюань (м. Пекін, Китайська народна республіка, 2014)
</gallery><gallery mode="packed" widths="150" heights="250" perrow="5">
Файл:Suhom 26.jpg|Пам’ятник на могилі Сухомлинського В. О. (цвинтар смт. Павлиш), 1972. Скульптор – заслужений діяч мистецтв, народний художник України Скобіков О. П., архітектор –  Ігнащенко А. Ф.
Файл:Suhom 22.jpg|Пам’ятник Сухомлинському В. О. в м. Олександрії на території педагогічного коледжу (2011)
Файл:Suhom 21.jpg|Бюст Сухомлинського В. О. в м. Вінниці (Вінницький державний педагогічний університет ім. Михайла Коцюбинського)
Файл:Suhom 20.jpg|Пам’ятник у приміщенні Педагогічно-меморіального музею В. О. Сухомлинського в смт. Павлиш (копія пам’ятника на могилі)
Файл:Suhom 18.jpg|Миколаївський державний університет
</gallery>
 
====Нагороди====
<p>За свою педагогічну працю Сухомлинського В. О. нагороджено численними відзнаками: двома орденами Леніна,
<p>За свою педагогічну працю Сухомлинського В. О. нагороджено численними відзнаками: двома орденами Леніна,
багатьма медалями СРСР. </p>
багатьма медалями СРСР. </p>
Рядок 147: Рядок 148:
|Тип=звання
|Тип=звання
}}
}}
===Родинні зв’язки===
<p>1944 р. одружився з Девятовою (Сухомлинською) Ганною Іванівною (14.02.1918 – 08.09.2003). Подружжя виховало двох дітей: Сергія (1945 р. н.) та Ольгу (1946 р. н.). Мають внучку Лесю - науковий співробітник сектору сухомлиністики відділу історії освіти Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського.
===Додаткові відомості===
====Фотогалерея====
<gallery mode="packed" widths="280" heights="150">
Файл:Suhom 8.jpg|Сухомлинський Василь Олександрович (1968 р.)
Файл:Suhom 9.jpg|Сухомлинський В. О. з учнями у шкільному винограднику (середина 60-х рр.)
Файл:Suhom 10.jpg|Сухомлинський В. О. з учнями у шкільній теплиці (1965-1966 рр.)
Файл:Suhom 11.jpg|Сухомлинський В. О. і вчитель початкових класів Жаленко К. М. з учнями у шкільному саду (середина 60-х років)
</gallery><gallery mode="packed" heights="150">
Файл:Suhom 12.jpg|Сухомлинський В. О. із учителями та гостями школи (середина 60-х років)
Файл:Suhom 15.jpg|Сухомлинський В. О.  з учнями
Файл:Suhom 13.jpg|Сухомлинський В. О. біля батьківської хати
Файл:Suhom 5.jpg|Павлиська середня школа
</gallery>
====Відеоматеріали====
<youtube>8cran6IDxfQ</youtube> <youtube>z-Bbr_v-aG0</youtube><br \> <youtube>dwhGjGbpwJc</youtube> <youtube>Hccy0juiYR4</youtube>
====Цікаві факти і висловлювання====
<blockquote>У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися. (Сухомлинський В. О.)
Хто намагається розібратися в хорошому й поганому на своїх уроках, у своїх стосунках з вихованцями, той вже досягнув половини успіху. (Сухомлинський В. О.)
Праця – це одне з найчистіших і найшляхетніших джерел емоційного стану, радості діяння, творення. Думка, що народжена, збуджена, витончена в праці, стає радісною, оптимістичною.(Сухомлинський В. О.)
Головний зміст і мета сімейного життя — виховання дітей. Головна школа виховання дітей — це взаємини чоловіка і дружини, батька і матері.  (Сухомлинський В. О.)
Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності — це перша заповідь виховання. (Сухомлинський В. О.)
У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні — єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися.  (Сухомлинський В. О.)


== Родинні зв’язки ==
Щоб дитина була палко зацікавлена навчанням, їй необхідне багате, різноманітне, приваблююче, інтелектуальне життя.  (Сухомлинський В. О.)
<p>1944 р. одружився з Девятовою (Сухомлинською) Ганною Іванівною (14.02.1918 08.09.2003). Подружжя виховало двох дітей: Сергія (1945 р. н.) та Ольгу (1946 р. н.). Мають внучку Лесю - науковий співробітник сектору сухомлиністики відділу історії освіти Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського.
 
Школа- не комора знань, а світоч розуму. Усі діти не можуть мати однакові здібності. І найважливіше завдання школи — виховання здібностей.  (Сухомлинський В. О.)
 
Головною потребою кожного школяра мають стати праця, самостійна думка, відкриття істини.  (Сухомлинський В. О.)
 
Якщо люди говорять погане про твоїх дітей — вони говорять погане про тебе.  (Сухомлинський В. О.)
 
Дитина — дзеркало родини; як у краплі води відбивається сонце, так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька. (Сухомлинський В. О.)
 
Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний. (Сухомлинський В. О.)
 
До хорошого уроку учитель готується все життя.  (Сухомлинський В. О.)
 
Слово – найтонший дотик до серця; воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розпеченим залізом, і брудом… Мудре і добре слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане і нетактовне приносить біду. Словом можна вбити й оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу й безнадію і одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози, породити віру в людину і посіяти зневіру, надихнути на працю і скувати сили душі… (Сухомлинський В. О.)
 
Людина — найвища цінність серед усіх цінностей світу. Зрозуміймо, шановні батьки, що невихована людина, моральний невіглас, недоук — це однаково, що літак, випущений із зіпсованими двигунами: він загине сам і принесе загибель людям. (Сухомлинський В. О.)
 
Книга — могутній вихователь. Школа виховує у дітей любов до книги, знань, науки. Але нехай цей могутній вихователь іде поряд із дитиною і в сім'ї. Створюйте, дорогі батьки, духовне багатство сім'ї—сімейну бібліотеку. Нехай найдорожчим подарунком для твого сина буде книга, дорогий батьку. (Сухомлинський В. О.)
 
Кожне слово вихователя повинно нести в собі добро, справедливість, красу – в цьому суть наших повчань. У цій справі немає дрібниць. Одне ваше слово може зруйнувати в дитини віру у вас як вихователя, збентежити дитячу душу. (Сухомлинський В. О.)
</blockquote>


== Довідка ==
====Довідка====
<blockquote>'''[[Прізвище::Сухомлинський]] [[Ім’я::Василь]] [[По батькові::Олександрович]]'''   
<blockquote>'''[[Прізвище::Сухомлинський]] [[Ім’я::Василь]] [[По батькові::Олександрович]]''' (''англ. [[Name::Sukhomlynskyi Vasyl]]'') - [[Дефініція::видатний український педагог-гуманіст, Герой Соціалістичної Праці, член-кореспондент АПН СРСР, кандидат педагогічних наук, директор школи, вчитель, дитячий письменник]], [[Вчене звання::член-кореспондент Академії педагогічних наук РРФСР (1957)]], [[Вчене звання::член-кореспондент Академії педагогічних наук СРСР (1968)]], [[Науковий ступінь::кандидат педагогічних наук]].


Місце народження - [[Місце народження::с. Василівка, Олександрійський повіт, Херсонська губернія]], [[Місце народження::Україна]] ([[День народження::28]].[[Місяць народження::09]].[[Рік народження::1918]] - [[День смерті::02]].[[Місяць смерті::09]].[[Рік смерті::1970]]).  
Місце народження - [[Місце народження::с. Василівка, Олександрійський повіт, Херсонська губернія]], [[Місце народження::Україна]] ([[День народження::28]].[[Місяць народження::09]].[[Рік народження::1918]] - [[День смерті::02]].[[Місяць смерті::09]].[[Рік смерті::1970]]).  
Рядок 158: Рядок 211:
Місце навчання - [[Alma mater::Полтавський педагогічний інститут]].  
Місце навчання - [[Alma mater::Полтавський педагогічний інститут]].  


Місце роботи [[Місце діяльності::Павлишська школа]], [[Місце діяльності::Україна]].  
Місце роботи - [[Місце діяльності::Удмурдія]], [[Місце діяльності::Київ]], [[Місце діяльності::Кіровоградщина]], [[Місце діяльності::Україна]].  


Напрями діяльності - [[Напрями діяльності::педагогіка]].
Напрями діяльності - [[Напрями діяльності::педагогіка]], [[Напрями діяльності::літературознавство]].


Найвизначніші праці - [[Magnum opus::"Серце віддаю дітям"]].  
Найвизначніші праці - [[Magnum opus::Серце віддаю дітям]].  


Основні нагороди - [[Заслужений вчитель УРСР, Герой Соціалістичної праці]].  
Основні нагороди - [[Відзнаки::Заслужений вчитель УРСР]].  


Науковий напрям - [[кандидат педагогічних наук]].</blockquote>
Науковий напрям - [[Наукова школа::педагогіка]].
</blockquote>


== Джерела ==
===Джерела===
# Василь Олександрович Сухомлинський: до 100-річчя від дня народження: біобібліогр. покажч. / упоряд.: О. В. Сухомлинська, Л. Д. Березівська, Л. І. Страйгородська та ін.; наук. консультант О. В. Сухомлинська; наук. ред. Л. Д. Березівська; бібліогр. ред. Є. Ф. Демида; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця: Твори, 2018. 395 с.
# Василь Олександрович Сухомлинський: до 100-річчя від дня народження: біобібліогр. покажч. / упоряд.: О. В. Сухомлинська, Л. Д. Березівська, Л. І. Страйгородська та ін.; наук. консультант О. В. Сухомлинська; наук. ред. Л. Д. Березівська; бібліогр. ред. Є. Ф. Демида; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця: Твори, 2018. 395 с.
# Сухомлинська О. В. Сухомлинський Василь Олександрович. Українська педагогіка в персоналіях: навч. посібник для студентів ВНЗ: у 2 кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. Кн. 2. ХХ століття. С. 380–386.
# Сухомлинська О. В. Сухомлинський Василь Олександрович. Українська педагогіка в персоналіях: навч. посібник для студентів ВНЗ: у 2 кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. Кн. 2. ХХ століття. С. 380–386.


== Автор ==
===Автор===
 
[[Автор::Сухомлинська О. В.| ]] [[Модератор::Литовченко О. В.| ]] [[Редактор::Литовченко О. В.| ]]
[[День оприлюднення::20| ]] [[Місяць оприлюднення::06| ]] [[Рік оприлюднення::2024| ]]
[[День змін::19| ]] [[Місяць змін::06| ]] [[Рік змін::2024| ]] [[Статус::Оприлюднено| ]]
 
{{Статус гасла
{{Статус гасла
|Статус=
|Статус=Оприлюднено
|День оприлюднення=10
|День оприлюднення=20
|Місяць оприлюднення=05
|Місяць оприлюднення=06
|Рік оприлюднення=2023
|Рік оприлюднення=2024
|День змін=01
|День змін=19
|Місяць змін=03
|Місяць змін=06
|Рік змін=2023
|Рік змін=2024
|Автор=Сухомлинська О. В.
|Автор=Сухомлинська О. В.
|Модератор=Redactor
|Модератор=Литовченко О. В.
|Редактор=Литовченко О. В.
}}
}}
[[Категорія:Персоналії]]
[[Категорія:Персоналії]]
[[Категорія:Blog]]
[[Категорія:Blog]]

Поточна версія на 11:32, 1 грудня 2025

Сухомлинський Василь Олександрович

Сухомлинський Василь Олександрович - (іноз. Sukhomlynskyi Vasyl) - видатний український педагог-гуманіст, Герой Соціалістичної Праці, член-кореспондент АПН СРСР, кандидат педагогічних наук, директор школи, вчитель, дитячий письменник.

Сухомлинський Василь Олександрович

Ім’я особи Сухомлинський Василь Олександрович

(іноз. Sukhomlynskyi Vasyl)

Інші прізвища
Роки життя 28.09.1918 - 02.09.1970
Науковий ступінь кандидат педагогічних наук (1955)
Вчене звання член-кореспондент Академії педагогічних наук РРФСР (1957), член-кореспондент Академії педагогічних наук СРСР (1968)
Напрями діяльності педагогіка, літературознавство
Наукова школа педагогіка
Місце народження с. Василівка, Олександрійський повіт, Херсонська губернія
Місце смерті с. Павлиш, Онуфріївський район, Кіровоградська область, Українська РСР, СРСР
Поховання Павлиш
Alma mater Полтавський педагогічний інститут
Magnum opus Серце ввідаю дітям
Відзнаки Заслужений вчитель УРСР
Вебсайт https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/sukhomlynskyy-v-o/


Життєпис

Народився Сухомлинський Василь Олександрович 28 вересня 1918 р. в с. Василівка Олександрійського повіту Херсонської губернії (тепер Кіровоградська область) у незаможній селянській родині. Був другою дитиною в сім’ї.

Освіта

Протягом 1926–1933 рр. навчається у місцевій Василівській семирічній школі.

Спочатку вступив у Кременчуцький медичний технікум, але невдовзі покинув цей заклад. У 1934 р. він вступає на підготовчі курси учительського інституту в Кременчуці, а потім навчається в ньому на факультеті української мови і літератури.

Діяльність

Педагогічна діяльність

Через хворобу в 1935 р. залишив навчання й розпочав роботу вчителем у сільських школах, навчався заочно в Полтавському педагогічному інституті, закінчив його екстерном у 1938 р., працював завучем у середній школі с. Онуфріївка.

В 1941 р. Сухомлинський був мобілізований, брав участь у бойових діях. Після тяжкого поранення у 1942 р. був комісований, працював до 1944 р. директором школи в с. Ува в Удмуртії. Після звільнення України з 1944 по 1948 рр. працював завідувачем Онуфріївського райвідділу народної освіти. 3 1948 р. й до кінця життя – директор середньої школи у с. Павлиш Онуфріївського району на Кіровоградщині.

У 1955 р. захищає кандидатську дисертацію на філософському факультеті Київського державного університету ім. Т. Г. Шевченка «Директор школи – керівник навчально-виховної роботи».

У центрі його уваги перебувають питання організації і керівництва всією навчально-виховною роботою школи.

Наукова діяльність

Розробив власну педагогічну концепцію, яка ввійшла до загальнозначущих педагогічних надбань як гуманістична, спрямована на вільний розвиток дитини, що спирається на довіру і повагу до кожної особистості, її самоцінність й неповторність. У своїх міркуваннях спирався на етнопедагогіку, обстоював народні імперативи та цінності, педагогізував їх і вводив в усі ланки виховного процесу.

Розширюючи педагогічний простір, починає сам створювати казки, оповідання, притчі й широко застосовувати їх у етико-естетичному вихованні школярів. Нині його художні твори широко використовуються у вихованні дітей дошкільного та шкільного віку.

Основні ідеї, які розвинув Сухомлинський: любов до дитини; розвиток творчих сил кожної окремої особистості в умовах колективної співдружності на основі етико-естетичних цінностей, інтересів, потреб, який спрямований у кінцевому підсумку на творчу працю; культ природи, природа як найважливіший засіб виховання почуття прекрасного і гармонії; розробка демократичних педагогічних засобів і методів навчання й виховання (повага, заохочення, опора на позитивне, моральне покарання); звернення до внутрішнього світу дитини, опора на її сили, внутрішні потенції, підтримка і розвиток того здорового, що є в кожній особистості; розвиток ідеї «радості пізнання», тобто емоційне сприйняття процесу навчання; демократизація структури управління навчально-виховним процесом у школі (психологічний і педагогічний семінари, школа для батьків тощо).

Один із напрямів, який розвива Сухомлинський В. О. у своїй педагогіці, − це ціннісний підхід. Він прагнув виховувати учнів не тільки розумово, але й духовно. Для нього виховання моральної й етичної поведінки учня – одна з найважливіших задач освіти.

Він вважав, що учень має засвоїти певні цінності й норми поведінки, аби в майбутньому стати здатним і духовно багатим громадянином. Сухомлинський В. О. вважав, що виховання учнів повинне базуватися на загальнолюдських цінностях – любові, доброті, взаєморозумінні, справедливості. На його думку, вчитель повинен не просто передавати знання, але й формувати моральні якості учнів, спонукати до високих моральних цінностей і вчинків.

Запропоновані Сухомлинським педагогічні технології та художні твори широко впроваджено в українську дошкільну та початкову освіту, підготовку вчителів. Започатковане в 2018 р. реформування загальної середньої освіти під назвою «Нова українська школа» багато в чому відштовхується від ідей, запропонованих Сухомлинським це, перш за все, позитивний образ школи, навчання із захопленням, вихід за межі класної кімнати, уроки мислення і уроки милування природою, написання творчих есе як розвиток креативності, інклюзія і т. ін.

Науково-експертна діяльність

Міжнародне співробітництво

Політична, громадська та волонтерська діяльність

Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю

Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)

Основні праці

Свої ідеї щодо освіти і виховання дітей оприлюднював у багатьох педагогічних і публіцистичних працях, що публікувалися масовими тиражами в багатьох країнах світу.

Різноплановий і багатоаспектний творчий доробок Сухомлинського В. О. складає 48 монографій, понад 600 статей, 1500 оповідань і казок для дітей.

Найбільш відомі праці Сухомлинського В. О: «Виховання в учнів любові і готовності до праці» (1959); «Система роботи директора школи» (1959); «Людина неповторна» (1962); «Шлях до серця дитини» (1963); «Щоб у серці жила Батьківщина» (1965); «Слово рідної мови» (1965); «Моральні заповіді дитинства і юності» (1966); «Сто порад вчителеві» (1967); «Серце віддаю дітям» (видана на 32 мовах світу, має 55 видань) (1969) за цю працю 1974 року був удостоєний Державної премії України в галузі науки і техніки; «Павлиська середня школа» (1969); «Народження громадянина» (1970); «Методика виховання колективу» (1971); «Розмова з молодим директором школи» (1973); «Як виховати справжню людину» (1989). У 1976 р. видано вибрані твори В. Сухомлинського у 5-ти томах та ін.

Досягнення

Визнання

Ім’я Сухомлинського нині носять навчальні заклади різних рівнів, Державна науково-педагогічна бібліотека НАПН України.

З 1975 р. у Павлиші функціонує Державний педагогічно-меморіальний музей В. О. Сухомлинського.

1991 р. створена і активно працює Всеукраїнська асоціація Василя Сухомлинського.

1998 р. створене Всекитайське товариство прихильників В. О. Сухомлинського, яке розвиває ідеї українського педагога.

З 2015 р. в Австралії виходить Інтернет-видання інформаційного бюлетеня «Sukhomlinsky News», призначеного для англомовного вчительства.

Нагрудним знаком “Василь Сухомлинський” нагороджуються наукові, науково-педагогічні та педагогічні працівники, а також інші особи за значний особистий внесок у розвиток загальної середньої освіти, які досягли визначних успіхів у навчанні та вихованні підростаючого покоління, науковому та навчально-методичному забезпеченні загальної середньої освіти, підготовці висококваліфікованих педагогічних кадрів, створенні якісних підручників, навчальних посібників.

11 липня 2015 року Міністерство освіти і науки України затвердило відповідне Положення.



Нагороди

За свою педагогічну працю Сухомлинського В. О. нагороджено численними відзнаками: двома орденами Леніна, багатьма медалями СРСР.


1958 Заслужений вчитель УРСР


1968 Герой Соціалістичної праці

Родинні зв’язки

1944 р. одружився з Девятовою (Сухомлинською) Ганною Іванівною (14.02.1918 – 08.09.2003). Подружжя виховало двох дітей: Сергія (1945 р. н.) та Ольгу (1946 р. н.). Мають внучку Лесю - науковий співробітник сектору сухомлиністики відділу історії освіти Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського.

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали


Цікаві факти і висловлювання

У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися. (Сухомлинський В. О.)

Хто намагається розібратися в хорошому й поганому на своїх уроках, у своїх стосунках з вихованцями, той вже досягнув половини успіху. (Сухомлинський В. О.)

Праця – це одне з найчистіших і найшляхетніших джерел емоційного стану, радості діяння, творення. Думка, що народжена, збуджена, витончена в праці, стає радісною, оптимістичною.(Сухомлинський В. О.)

Головний зміст і мета сімейного життя — виховання дітей. Головна школа виховання дітей — це взаємини чоловіка і дружини, батька і матері. (Сухомлинський В. О.)

Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності — це перша заповідь виховання. (Сухомлинський В. О.)

У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні — єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися. (Сухомлинський В. О.)

Щоб дитина була палко зацікавлена навчанням, їй необхідне багате, різноманітне, приваблююче, інтелектуальне життя. (Сухомлинський В. О.)

Школа- не комора знань, а світоч розуму. Усі діти не можуть мати однакові здібності. І найважливіше завдання школи — виховання здібностей. (Сухомлинський В. О.)

Головною потребою кожного школяра мають стати праця, самостійна думка, відкриття істини. (Сухомлинський В. О.)

Якщо люди говорять погане про твоїх дітей — вони говорять погане про тебе. (Сухомлинський В. О.)

Дитина — дзеркало родини; як у краплі води відбивається сонце, так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька. (Сухомлинський В. О.)

Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний. (Сухомлинський В. О.)

До хорошого уроку учитель готується все життя. (Сухомлинський В. О.)

Слово – найтонший дотик до серця; воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розпеченим залізом, і брудом… Мудре і добре слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане і нетактовне – приносить біду. Словом можна вбити й оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу й безнадію і одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози, породити віру в людину і посіяти зневіру, надихнути на працю і скувати сили душі… (Сухомлинський В. О.)

Людина — найвища цінність серед усіх цінностей світу. Зрозуміймо, шановні батьки, що невихована людина, моральний невіглас, недоук — це однаково, що літак, випущений із зіпсованими двигунами: він загине сам і принесе загибель людям. (Сухомлинський В. О.)

Книга — могутній вихователь. Школа виховує у дітей любов до книги, знань, науки. Але нехай цей могутній вихователь іде поряд із дитиною і в сім'ї. Створюйте, дорогі батьки, духовне багатство сім'ї—сімейну бібліотеку. Нехай найдорожчим подарунком для твого сина буде книга, дорогий батьку. (Сухомлинський В. О.)

Кожне слово вихователя повинно нести в собі добро, справедливість, красу – в цьому суть наших повчань. У цій справі немає дрібниць. Одне ваше слово може зруйнувати в дитини віру у вас як вихователя, збентежити дитячу душу. (Сухомлинський В. О.)

Довідка

Сухомлинський Василь Олександрович (англ. Sukhomlynskyi Vasyl) - видатний український педагог-гуманіст, Герой Соціалістичної Праці, член-кореспондент АПН СРСР, кандидат педагогічних наук, директор школи, вчитель, дитячий письменник, член-кореспондент Академії педагогічних наук РРФСР (1957), член-кореспондент Академії педагогічних наук СРСР (1968), кандидат педагогічних наук.

Місце народження - с. Василівка, Олександрійський повіт, Херсонська губернія, Україна (28.09.1918 - 02.09.1970).

Місце навчання - Полтавський педагогічний інститут.

Місце роботи - Удмурдія, Київ, Кіровоградщина, Україна.

Напрями діяльності - педагогіка, літературознавство.

Найвизначніші праці - Серце віддаю дітям.

Основні нагороди - Заслужений вчитель УРСР.

Науковий напрям - педагогіка.

Джерела

  1. Василь Олександрович Сухомлинський: до 100-річчя від дня народження: біобібліогр. покажч. / упоряд.: О. В. Сухомлинська, Л. Д. Березівська, Л. І. Страйгородська та ін.; наук. консультант О. В. Сухомлинська; наук. ред. Л. Д. Березівська; бібліогр. ред. Є. Ф. Демида; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця: Твори, 2018. 395 с.
  2. Сухомлинська О. В. Сухомлинський Василь Олександрович. Українська педагогіка в персоналіях: навч. посібник для студентів ВНЗ: у 2 кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. Кн. 2. ХХ століття. С. 380–386.

Автор


Оприлюднено: 20.06.2024

Останні зміни: 19.06.2024

Модератор: Литовченко О. В.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 1 22 6 3598 4556 7607 2587 481 3233 692 6224 454
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Сухомлинський Василь Олександрович. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович (дата звернення: 1.грудень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, грудень 1). Сухомлинський Василь Олександрович. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович.
І. Прізвище, І. Прізвище "Сухомлинський Василь Олександрович," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович. Дата звернення: грудень 1, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Сухомлинський Василь Олександрович." Українська електронна енциклопедія освіти 1 грудень 2025. Веб. 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Сухомлинський Василь Олександрович' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 1 грудень 2025) дата звернення 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Сухомлинський Василь Олександрович." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення грудень 1, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Сухомлинський Василь Олександрович. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович> [Дата звернення 1 грудень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Сухомлинський Василь Олександрович. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 грудень 1; цитовано 2025 грудень 1]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей