Театралізована діяльність
Театралізована діяльність - (англ. theatralised activity) - цілеспрямована активність суб’єкта, основою якої є різнобічне використання засобів театру.
Театралізована діяльність (Т. д.) широко застосовується в освіті, починаючи з Я. А. Коменського, який вважав залучення учнів до театральної гри важливим шляхом підготовки їх до громадського життя. Досвід використання театралізації у вітчизняній освітній практиці приводить до висновків про доцільність залучення до Т. д. якомога більшого числа дітей, активнішого використання театралізації у процесі навчання і виховання, можливість вирішення за її допомогою як естетичних, так і соціально-культурних завдань. Функції Т. д. в сучасному освітньому процесі: пропедевтична – стимулює творчу активність дитини, готує до сприйняття мистецтва; корекційна – проживаючи різні життєві ситуації, дитина вчиться шукати вихід із конфлікту, виправляти комунікативні відхилення; арт-терапевтична – позбавлення від багатьох особистих тягарів та переживань; навчальна – сприяє ефективному розвитку дітей, формуванню їх практичних вмінь і навичок, співробітництву педагогів і дітей; естетична – у Т. д. тренуються емоції та почуття, здійснюється контроль і регуляція внутрішнього світу на рівні почуттів; соціальна – оптимізується взаємодія індивіда та групи.
Естетико-педагогічні інструменти Т. д.: 1) театральна гра, яка дає можливість через перевтілення та ігрову свободу розширювати пізнання світу, удосконалювати свою особистість; 2) театральна група (колектив) як педагогічно створене соціальне середовище, модель сприятливого соціуму; 3) драматичний складник театральних дійств, за допомогою якого (за умови належної його якості та змістовності) діти залучаються до загальнолюдських, соціальних цінностей, удосконалюється їхнє розуміння соціуму; 4) організаційно-методична система підготовки театральних постановок; 5) комплекс різних видів мистецтва, які посилюють емоційно-почуттєвий вплив на учнів.
Педагогічні умови організації Т. д. в закладі освіти: 1) підвищення рівня театрально-педагогічної культури колективу школи, що здійснюється шляхом: а) усвідомлення педагогами значущості використання засобів, методів та прийомів театрального мистецтва у навчанні і вихованні дітей; б) утвердження суб’єкт-суб’єктних стосунків між педагогами й учнями; в) оволодіння педагогами основними елементами шкільної театральної педагогіки; г) створення в закладах освіти атмосфери творчості, ініціативності; 2) дотримання правил організації Т. д. дітей: а) вибір доцільних форм такої діяльності (насамперед, відповідно до вікових особливостей); б) наповнення її належним змістом, що знаходить відображення передусім у доборі репертуарних творів; в) застосування системи методів. Методи організації театралізованої (театрально-ігрової) діяльності учнів: 1) загальнопедагогічні (використовуються в педагогічному регулюванні різних видів дитячої діяльності, зокрема й театралізованої): бесіда, дискусія, метод прикладу тощо; 2) методи навчання театральної гри: акторського (психофізичного) тренінгу (вправи на розвиток уваги, уяви, пам’яті, на м’язове розслаблення); етюдний метод; фізичних дій; театрального показу; створення біографій персонажів вистави; розвитку сценічного мовлення тощо; 3) організаційно-театральні методи: стимулювання сценічного і позасценічного спілкування, розподіл ролей, організація показів спектаклів.
Т. д. в закладі освіти має основні напрями: 1. Підготовка спектаклів за драматичними творами, літературними композиціями, проведення вечорів, свят з театральними компонентами. 2. Функціонування різних видів шкільного соціально-центрованого театру, що порушує проблеми суспільства, соціально-групові питання, які безпосередньо дотичні до інтересів школярів. 3. Використання театрально-ігрових методів і прийомів у процесі викладання навчальних дисциплін. 4. Залучення до діяльності учнів, які перебувають на різних стадіях дезадаптації, як спосіб сприяння їм у встановленні здорових відносин із соціальним середовищем.
Джерела
- Комаровська О. А. Театр і школа: виховують однодумці. Книга для вчителя та батьків. Ніжин: ТОВ «Видавництво «Аспект-поліграф», 2006. 92 с.
- Шахрай В. М. Формування соціальної компетентності учнів основної і старшої школи засобами театрального мистецтва. Біла Церква: Видавець Пшонківський О. В., 2016. 404 с.
Довідка
Театралізована діяльність (англ. - theatralised activity) - цілеспрямована активність суб’єкта, основою якої є різнобічне використання засобів театру.
Автор
Оприлюднено: 01.04.2025
Останні зміни: 01.04.2025
Модератор: Трейтяк Д. В.