Продуктивне навчання (ПН) - (англ. Productive learning) - інноваційний освітній процес, сфокусований на самостійному та творчому розв'язанні учнями практико-орієнтованих завдань.
Продуктивне навчання | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Розвиток ПН як альтернативи традиційній освітній парадигмі пов'язаний з ідеями Ж-Ж Руссо, І. Г. Песталоцці, А. Дістервега, технології цього напряму обґрунтовано і впроваджено Д. Дьюї, М. Монтессорі, С. Френе, Р. Штейнером. Важливим кроком в реалізації ПН став освітній проект нью-йоркської школи «Школа без стін», що виникла на початку 70-х років [12]. Сучасна концепція ПН втілюється створеному у 1991 р. німецькими педагогами Єнсом Шнайдером (Jens Schneider) та Інгрід Бьом (Ingrid Boehm) Інституті продуктивного навчання в Європі (Institute for Productive Learning in Europe - IPLE), який є координуючим центром проектів продуктивного навчання по всьому світу [11].
В Україні ідеї продуктивного навчання розвивалися паралельно зі світовими тенденціями, знаходячи відображення в концепціях «трудової школи», що пропагувалися такими видатними педагогами, як В. Сухомлинський, С. Русова. Серед відомих педагогів української діаспори, чиї ідеї випереджали свій час і були суголосні принципам продуктивного навчання, особливе місце посідає Г. Ващенко. У праці «Активні методи навчання» він наголошував на важливості застосування таких форм навчання, які максимально сприяють прояву самостійності учнів та їхній проактивності, а також залученню до планування педагогічного процесу [1]. Зокрема, педагог дуже влучно розрізняв «дослідну методу», мета якої – здобуття теоретичних знань на основі інтелектуальних інтересів учнів, від «методи проєктів», що спрямована на повну відповідність навчання реальному життю, де теоретичні знання слугують лише засобом для такого зв'язку.
Здобуття незалежності та інтеграція у світовий простір дали поштовх до системного впровадження компетентнісного підходу та проєктних технологій, що посилило акцент на самостійній практико-орієнтованій діяльності здобувачів освіти. Сучасні освітні реформи, зокрема «Нова українська школа» (НУШ) [4], також базуються на принципах навчання через діяльність, що є суголосним суті продуктивного навчання та його орієнтації на активну участь і створення продукту.
Основні відомості
ПРОДУКТИВНЕ НАВЧАННЯ (далі – ПН) – освітній процес, спрямований на самостійне творче розв’язання здобувачами освіти практико-орієнтованих завдань на основі збирання і відповідної інтерпретації інформації, обов’язкового обґрунтування і наступного коригування навчально-пізнавальної діяльності, її рефлексії і презентації результату. ПН як інноваційний вид освіти кінця XX – початку XXI століття передбачає зміну ролі педагога на позиції партнера, консультанта, тьютора, фасилітатора, співпрацю здобувачів освіти і педагогічних працівників на основі договірних відносин, особисту свободу кожного учасника освітнього процесу, мотивацію спільних і особистих відкриттів, застосування інтерактивних методів і форм навчання, цифрових технологій. Головна відмінність продуктивного навчання полягає в тому, що воно спрямоване на створення суспільно корисних продуктів діяльності на основі власного досвіду. Це, своєю чергою, сприяє формуванню ключових компетентностей, таких як автономність, відповідальність, креативність, критичне мислення, емоційний інтелект, комунікативні здібності та здатність до ефективної взаємодії. Ефективною основою реалізації ПН є застосування проєктних технологій, що передбачають виконання здобувачами освіти навчальних проєктів, які класифікують за різними ознаками: за провідною діяльністю (дослідницькі, творчі, ігрові, інформаційні, практико-орієнтовані); за галуззю виконання (предметні, інтегровані); за змістом (монопредметні, міжпредметні, надпредметні); за складом (здобувачі освіти одного класу/навчальної групи, закладу освіти, міста, регіону, країни, різних країн світу); за кількістю учасників (індивідуальні, парні, групові, колективні); за тривалістю виконання (короткотривалі, середньої тривалості, довготривалі).
Відеоматеріали
IKEA-ефект. Когнітивне упередження. Obraz UA. https://www.youtube.com/watch?v=5nxVsrtp-io Відео «IKEA-ефект. Когнітивне упередження» розкриває суть явища, коли покупці непропорційно високо оцінюють цінність товарів, що вони частково виробляють самі, а в освіті це має прояв, коли здобувачі освіти схильні цінувати знання, здобуті власними силами, значно вище за ті, що були отримані завдяки застосуванню традиційних методів навчання.
Цікаві факти і висловлювання
Яскравою ілюстрацією успішності продуктивного навчання є так званий ефект IKEA в освіті [3]. Це явище, за якого здобувачі освіти вище цінують знання та навички, які вони здобули самостійно, докладаючи власних зусиль, порівняно з інформацією, що була отримана пасивно. Застосування цього психологічного принципу підвищує мотивацію та залученість здобувачів освіти до освітнього процесу, спонукаючи їх до активної участі замість простого споживання готових знань.
Одним із яскравих прикладів, що ілюструє концепцію продуктивного навчання, є знаменитий експеримент «Дірка у стіні» Сугати Мітри. Цей індійський педагог та дослідник вирішив перевірити, як діти, які ніколи не мали доступу до комп'ютерів, взаємодіятимуть з ними. Він зробив отвір у стіні свого офісу, вмонтувавши туди комп'ютер. Коли діти з вулиці підбігли з питанням, що це за пристрій, Мітра відповідав, що не знає, а на питання, чи можна його чіпати, дозволяв їм взаємодіяти, а потім просто відходив. Вже за вісім годин він виявив, що одні діти активно навчають інших користуватися інтернетом.
Щоб унеможливити вплив попередніх знань, Мітра продовжив свої дослідження у віддаленому селі, де ймовірність зустрічі з комп'ютерним фахівцем була нульовою. Він встановив комп'ютер у вуличний кіоск і повернувся за кілька місяців. На його здивування, місцеві діти не лише опанували комп'ютерні ігри, а й активно вимагали покращення обладнання – нову мишку та швидший процесор. На запитання, як їм вдалося освоїти комп'ютер без знання англійської мови (основної для програм), діти відповіли, що їм довелося вивчити англійську, щоб зрозуміти, як працює машина.
Численні й значно складніші експерименти Мітри підтверджували його висновок: дітям не завжди потрібна готова передача знань. Вони здатні багато чому навчитися самостійно, якщо їм надати відповідні інструменти та можливість для самостійного дослідження. Ця ідея лягла в основу програми SOLE (Self-Organised Learning Environment), в рамках якої діти отримують повну самостійність. Їм ставлять так звані «великі питання», а вони самостійно шукають на них відповіді. Роль вчителя, за словами Мітри, зводиться до спостереження, захоплення процесом та мотивації, яку він порівнює з діями «бабусі»: «Ого, а як це в тебе так вийшло?» Цей підхід яскраво демонструє сутність продуктивного навчання, де ініціатива та пошук належать учню.
Довідка
Продуктивне навчання (англ. - Productive learning) - Інноваційний освітній процес, сфокусований на самостійному та творчому розв'язанні учнями практико-орієнтованих завдань..
Джерела
1. Ващенко Г. Активні методи навчання. Архів УВУ. Ф. УВУ. Виклади. Спр. 686. 146 арк.
2. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / автор-укладач Н. П. Наволокова. Харків: Основа, 2009. 172 с.
3. Незвичайна практика: як в освіті використовують ефект IKEA. Тinkerteens. https://www.tinkerteens.com/blog-post/nezvychaina-praktyka-yak-v-osviti-vykorystovuiut-efekt-ikea/#:~:text=Простіше%20кажучи%2C%20дати%20їм%20значно,цінувати%20те%2C%20чим%20ми%20займаємося. (дата звернення: 06.06.2025).
4. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи / Міністерство освіти і науки України. Київ, 2016. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 06.06.2025).
5. Підготовка педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів до розроблення та застосування проектних технологій професійного навчання: тренінг курс: навч.-метод. посібник / В. М. Аніщенко, О. В. Глущенко, Н. В. Кулалаєва, Г. М. Романова, М. М. Шимановський, О. В. Глущенко, С. Г. Кравець, Т. М. Пащенко, Т. В. Пятничук, О. А. Слатвінська; за заг. ред. Г. М. Романової. Київ: ІПТО НАПН України, 2019. 158 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/718065/1/Посібник_педагоги_.pdf
6. Проектна діяльність учнів професійно-технічних навчальних закладів: тренінг-курс: навч. посібник / В. М. Аніщенко, М. В. Артюшина, Т. М. Герлянд, Н. В. Кулалаєва, М. М. Шимановський та ін.; за заг. ред. Н. В. Кулалаєвої. Житомир: Полісся, 2018. 180 с. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/712110
7. Підласий І. П. Продуктивний педагог. Настільна книга вчителя. Харків: Основа, 2010.158 с.
8. Проектні технології навчання учнів професійно-технічних навчальних закладів: довідник / Глущенко О. В., Романов Л. А., Пащенко Т. М., Пятничук Т. В., Шимановський М. М.; за заг. ред. Л. А. Романова. Житомир: Полісся, 2019. 126 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/720947/1/14_Проектні_технології_Довідник.pdf
9. Теорія і практика впровадження інноваційних технологій навчання у професійну підготовку кваліфікованих робітників: монографія / Лузан П. Г., Манько В. М., Нестерова Л. В, Романова Г. М.; за заг. ред. Г. М. Романової. Київ: Поліграфсервіс, 2014. 216 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/8012/1/Теорія%20і%20практика%20впровадження_Романова.pdf (дата звернення 06.06.2025).
10. Теорія і практика проектного навчання у професійно-технічних навчальних закладах: монографія / В. М. Аніщенко, М. В. Артюшина, Т. М. Герлянд, Н. В. Кулалаєва, Г. М. Романова та ін.; за заг. ред. Н. В. Кулалаєвої. Житомир: Полісся, 2019. 208 с. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/718498 (дата звернення 28.05.2025).
11. Institute for Productive Learning in Europe. https://iple.de/die-geschichte-des-iple/ (date of access: 05.06.2025).
12. Neumann R. Sixties Legacy: A History of the Public Alternative Schools Movement, 1967-2001. New York: Peter Lang Publishing, 2003. 281 p.
Автори
Оприлюднено: 31.06.2025
Останні зміни: 16.06.2025
Модератор: Бббббб Л. А.