Освітньо-професійна програма (ОПП) - (англ. Educational and vocational program) - єдиний комплекс освітніх компонентів (навчальних дисциплін, індивідуальних завдань, практик, контрольних заходів тощо), спрямованих на досягнення визначених результатів навчання, що дає право на отримання визначеної освітньої та професійної кваліфікації.
Освітньо-професійна програма | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Наказом Міністерства освіти України № 1364 від 31.07 1998 року «Про порядок розробки складових нормативного та навчально-методичного забезпечення підготовки фахівців з вищою освітою» встановлено, що структура та зміст освітньо-професійної програми підготовки фахівця має вигляд галузевого стандарту, а її побудова, виклад та оформлення має відповідати вимогам стандарту України ДСТУ 1.5-93 «Державна система стандартизації України. Загальні вимоги до побудови, викладу, оформлення та змісту стандартів». У цьому нормативному документі визначено, що освітньо-професійна програма є державним нормативним документом, в якому визначається нормативний зміст навчання, встановлюються вимоги до змісту, обсягу та рівня освітньої та професійної підготовки фахівця відповідного освітньо-кваліфікаційного рівня певної спеціальності.
Освітньо-професійна програма як складова галузевої компоненти стандартів вищої освіти використовувалася при: 1) розробці та коригуванні відповідних навчальних планів і програм навчальних дисциплін; 2) розробці засобів діагностики рівня освітньо-професійної підготовки фахівця; 3) визначенні змісту навчання як бази для опановування новими спеціальностями, кваліфікаціями; 4) визначенні змісту навчання в системі перепідготовки та підвищення кваліфікації. Освітньо-професійна програма передбачала такі цикли підготовки: гуманітарну, соціально-економічну, природничо-наукову (забезпечували певний освітній рівень); професійну (професійно-орієнтовану) та практичну підготовки, що разом з попередніми циклами забезпечувала оволодіння певним освітньо-кваліфікаційним рівнем.
Цей стандарт (освітньо-професійна програма) встановлював: нормативну частину змісту навчання у навчальних об’єктах, їх інформаційний обсяг та рівень засвоєння у процесі підготовки відповідно до вимог освітньо-кваліфікаційної характеристики; рекомендований перелік навчальних дисциплін підготовки фахівців; форми державної атестації; нормативний термін навчання.
Унормовувалися форми державної атестації студентів залежно від напряму підготовки та спеціальності таким порядком: для молодших спеціалістів – поєднання захисту дипломного проєкту (випускної роботи) та складання тестового державного іспиту (іспитів) або комплексний кваліфікаційний іспит; для бакалаврів – поєднання захисту випускної роботи та складання тестового державного іспиту (іспитів); для спеціалістів – поєднання захисту дипломного проекту (випускної роботи) та складання тестового державного іспиту (іспитів); для магістрів – поєднання складання тестового державного іспиту (іспитів) та захисту магістерської випускної роботи.
Еволюція формування, становлення
Освітньо-професійна програма як складова галузевої компоненти стандартів вищої освіти застосовувалася до 2015 р. Відповідно до статті 10 Закону України «Про вищу освіту», пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, та з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність із законодавством наказ Міністерства освіти України від 31.07 1998 року № 1364 «Про порядок розробки складових нормативного та навчально-методичного забезпечення підготовки фахівців з вищою освітою» втратив чинність на підставі Наказу Міністерства освіти і науки України від 28. 12. 2015 року № 1364.
Основні відомості
Освітньо-професійна програма розробляється на основі державного стандарту (професійної (професійно-технічної) освіти, фахової передвищої, вищої освіти) в межах ліцензованої спеціальності та затверджується відповідно до положення про організацію освітнього процесу у конкретному закладі освіти. Зазвичай, цей нормативний документ закладу освіти містить: 1) вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за даною програмою; 2) зміст підготовки здобувачів освіти, сформульований у термінах результатів навчання; 3) загальний обсяг навчального часу (годин, кредитів ЄКТС); 4) перелік освітніх компонентів і логічну послідовність їх виконання; 5) вимоги професійних стандартів (за наявності); 6) форми атестації здобувачів освіти; 7) вимоги до системи внутрішнього забезпечення якості освіти; 8) перелік компетентностей випускника.
У процесі розроблення освітньо-професійних програм заклади професійної (професійно-технічної) освіти, фахової передвищої освіти, вищої освіти мають ретельно дотримуватися процедур, що забезпечують відповідність їх змісту освітнім стандартам (професійним стандартам – за наявності), декларованим цілям, позиціям заінтересованих сторін, чітко визначати кваліфікації, що присуджуються та/або присвоюються. Цей факт ураховується при проведенні акредитації освітньо-професійної програми.
Відповідно до чинних освітніх стандартів, інших нормативно-правових актів є певні відмінності у процедурах розроблення, затвердження, реалізації, періодичного перегляду та оновлення освітньо-професійних програм у сфері професійної (професійно-технічної) освіти, фахової передвищої освіти чи вищої освіти. Зокрема, під час розроблення освітньо-професійної програми заклад фахової передвищої освіти, керуючись положеннями Закону «Про фахову передвищу освіту» та стандартом відповідної спеціальності, самостійно формує перелік та зміст освітніх компонентів освітньо-професійної програми, спрямованих на досягнення результатів навчання, що дає право на отримання освітньої та професійної кваліфікації. Заклад фахової передвищої освіти розподіляє освітні компоненти на обов’язкові і вибіркові, які, в свою чергу, поділяють на дві групи: компоненти, що формують загальні компетентності, й такі, що формують спеціальні компетентності. При цьому нормативно передбачено: мінімум 50% обсягу освітньо-професійної програми має бути спрямоване на набуття компетентностей, визначених стандартом освіти; 10% загальної кількості кредитів ЄКТС (European Credit Transfer and Accumulation System) – для вільного вибору здобувачів освіти.
Освітньо-професійна програма підготовки фахівців у закладі фахової передвищої освіти передбачає такі можливі форми атестації: публічний захист (демонстрація) кваліфікаційної роботи; кваліфікаційний іспит (іспити); єдиний державний кваліфікаційний іспит (іспити) для спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців з регульованих професій. Атестація здійснюється відкрито і публічно. Здобувачеві освіти, який успішно опанував освітньо-професійну програму, видають диплом фахового молодшого бакалавра.
Довідка
Освітньо-професійна програма (англ. - Educational and vocational program) - єдиний комплекс освітніх компонентів (навчальних дисциплін, індивідуальних завдань, практик, контрольних заходів тощо), спрямованих на досягнення визначених результатів навчання, що дає право на отримання визначеної освітньої та професійної кваліфікації..
Джерела
Про фахову перевищу освіту: Закон України від 06.06.2019 р. № 2745-VIIII. Дата оновлення: 20.03.2020. Законодавство України / Верховна Рада України: офіц. веб-сайт. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19#Text (дата звернення: 27.01.2021).
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Законодавство України / Верховна Рада України: офіц. веб-сайт. Дата оновлення: 02.09.2020. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 09.12.2020).
Про професійну (професійно-технічну) освіту: Закон України (із змінами). Законодавство України / Верховна Рада України: офіц. веб-сайт. https://cutt.ly/oNWD4iB (дата звернення: 17.05.2021).
Про порядок розробки складових нормативного та навчально-методичного забезпечення підготовки фахівців з вищою освітою: Наказ Міністерства освіти України від 31.07.1998 № 1364. Законодавство України / Верховна Рада України: офіц. веб-сайт. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0285281-98#Text.
Розроблення освітньо-професійної програми та навчального плану підготовки здобувачів фахової передвищої освіти: методичні рекомендації. https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2022/06/Metodichni_rekomendacii_rozroblennya_OOP_FPO_2022.pdf
Автори
Оприлюднено: 11.06.2025
Останні зміни: 16.06.2025
Модератор: Євтушок І. А