Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Нові статті

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Обдарованість

Обдарованість - (англ. Giftedness) - унікальне й оптимальне поєднання задатків індивіда, що за сприятливих соціально-педагогічних умов слугують основою для розвитку в нього відповідних здібностей, які дозволяють йому ефективно накопичувати життєвий досвід і реалізувати його у професійній продуктивній чи репродуктивній діяльності.


Опис

Той факт, що індивід отримує при народженні унікальний набір задатків, є незаперечним. Проте немає однозначного розуміння цієї унікальності, оскільки її можна трактувати як успадкування різними індивідами дещо різних наборів задатків (що малоймовірно, коли ведемо мову про психічно і фізично повноцінного індивіда) або успадкування ними всієї палітри задатків, притаманних людині як біологічному виду, проте з варіативно закладеними стосовно окремих задатків потенційними можливостями для розвитку відповідних здібностей. Як наслідок, помилково ототожнювати зазначену унікальність з обдарованістю, оскільки своєрідність задатків хоча і визначає переважно життєву траєкторію індивіда, проте не може отримати іншого статусу, окрім відправної точки у кристалізації того психічного феномена, який називають обдарованістю.

Традиційно вважають, що в процесі психічної діяльності, що протікає в певних соціально-педагогічних умовах, задатки трансформуються у здібності. Насправді у процесі зазначеної діяльності, що відбувається під впливом та в умовах згаданого середовища, утворюються і розвиваються певні нервові зв’язки (тобто здібності), а отримані при народженні задатки визначають межу і темп цього розвитку. То ж, ведучи мову про обдарованість, цей психічний конструкт доцільно пов’язувати не тільки з успадкованими задатками, а й з рівнем розвитку відповідних здібностей, що визначається як унікальністю задатків, так і сприятливістю соціально-педагогічних середовища.

Не менш важливою для кристалізації обдарованості (зокрема, з врахуванням сказаного вище, для максимально можливого розвитку здібностей) є вимога оптимальності поєднання задатків, отриманих індивідом при народженні. Річ у тім, що за розвиток однієї здібності, як правило, відповідають декілька задатків. А отже, рівень її розвитку визначається потенційною перспективою необхідних задатків. До того ж, певна здібність може вимагати необхідних задатків з різними потенційними перспективами, що відображає названу вимогу оптимального їх поєднання.

На основі того, що індивід отримав при народженні унікальне та оптимальне поєднання задатків і розвинув на цій основі у сприятливих соціально-педагогічних умовах до високого рівня певні здібності, ще надто рано констатувати факт кристалізації у його психіці того феномена, який називають обдарованістю. Здібності як нервові зв’язки можуть утворитися і розвиватися у різній за характером психічній діяльності, зокрема у процесі так званого психологічного чи, навіть, педагогічного тренінгу. Але для кристалізації обдарованості цього недостатньо. Необхідне накопичення життєвого досвіду, тобто приріст знань та умінь, які індивід здатний використати у процесі розв’язування реальних теоретичних і практичних задач, аналогічних чи допустимо віддалених за своєю суттю від тих, під час розв’язування яких розвивалися здібності, накопичувалися знання та уміння.

Врешті, останньою щаблиною, на яку піднімається зародок обдарованості у своїй кристалізації, є психічна здатність індивіда використати накопичені знання та уміння у професійній продуктивній та репродуктивній діяльності. І ця здатність детермінується не тільки прагматичним фоном навчальної діяльності індивіда, але і його мотивацією на пізнання нового і критичне ставлення до наявного та потребою зробити власний внесок у розвиток людської цивілізації. І якщо останнє проростає на тлі позитивного емоційного стану за умови достатньої психічної енергії індивіда, то кристалізація обдарованості відбулася.

З врахуванням зазначеного стають зрозумілими застереження фахівців щодо трактування обдарованості як статично притаманного атрибута психіки індивіда та її ранньої і академічно спрямованої діагностики.

Джерела

  1. Renzulli J.S. A General Theory for the Development of Creative Productivity through the Pursuit of Ideal Acts of Learning // Gifted Child Quarterly.– 1992.– Vol. 36.– No. 4.– P. 170–182.


Довідка

Обдарованість (англ. - Giftedness) - унікальне й оптимальне поєднання задатків індивіда, що за сприятливих соціально-педагогічних умов слугують основою для розвитку в нього відповідних здібностей, які дозволяють йому ефективно накопичувати життєвий досвід і реалізувати його у професійній продуктивній чи репродуктивній діяльності.

Автор


Оприлюднено: 31.12.2024

Останні зміни: 16.03.2025

Модератор: Шуленок О. С.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 11 30 192 198 176 152 32 5
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Обдарованість. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Обдарованість (дата звернення: 7.вересень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, вересень 7). Обдарованість. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Обдарованість.
І. Прізвище, І. Прізвище "Обдарованість," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Обдарованість. Дата звернення: вересень 7, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Обдарованість." Українська електронна енциклопедія освіти 7 вересень 2025. Веб. 7 вересень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Обдарованість' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 7 вересень 2025) дата звернення 7 вересень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Обдарованість." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення вересень 7, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Обдарованість.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Обдарованість. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Обдарованість> [Дата звернення 7 вересень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Обдарованість. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 вересень 7; цитовано 2025 вересень 7]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Обдарованість.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей