Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-03
Семінар редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z


Моделі професійної освіти (МПО) - (англ. Models of Professional Education) - теоретична конструкція, що відображає суттєві риси досліджуваного об’єкта (освітня практика в цілому або її окремі фрагменти), втілює його авторське розуміння; графічне, схематичне або описове відображення складних об’єктів, що дають змогу вивчати, пояснювати і проектувати педагогічні системи та освітні процеси

Моделі професійної освіти
{{{Назва}}}



Основні відомості

Моделі професійної освіти являють собою теоретичну конструкцію, яка відображає суттєві риси досліджуваного об’єкта, такого як освітня практика в цілому або її окремі фрагменти. Вони втілюють авторське розуміння та можуть бути представлені у графічному, схематичному або описовому вигляді, що дає змогу вивчати, пояснювати і проєктувати педагогічні системи та освітні процеси. Моделі професійної освіти створюються у процесі моделювання об’єктів-аналогів досліджуваної педагогічної системи або освітнього процесу, що відображають їх структурні та/або динамічні характеристики у більш доступному для вивчення вигляді.

Методологічну основу формування моделей професійної освіти складають: Закон України «Про освіту»; Закон України «Про професійну (професійно-технічну) освіту»; Концепція реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року, прийнята Кабінетом Міністрів України у червні 2019 року. За способом вираження моделі професійної освіти поділяються на: текстові; схематичні; математичні. За функціями моделі професійної освіти поділяються на: структурні; описові; динамічні; евристичні. За класифікацією Семена Устимовича Гончаренка, моделі професійної освіти поділяються на три види: описові, які дають уявлення про завдання, структуру, основні елементи освітньої практики; функціональні, які відображають професійну освіту в системі її зв’язків із соціальним середовищем; прогностичні, які представляють теоретично обґрунтовану картину майбутнього стану освітньої практики.

Додаткові відомості

Регіональна модель професійної освіти

Регіональна модель професійної освіти охоплює два взаємопов’язані складники: економічний та соціальний. Економічний складник максимально враховує потреби і вимоги ринку праці у професійно компетентних фахівцях відповідно до Національної рамки кваліфікацій. Соціальний складник спрямовується на задоволення потреб різних цільових груп населення в оволодінні повними й частковими кваліфікаціями з урахуванням особистих здібностей і можливостей. Формування регіональної моделі професійної освіти ґрунтується на: аналізі змісту професійної освіти та його відповідності характеру праці в сучасній економічній сфері; оцінюванні ефективності педагогічних технологій і методик професійної освіти; визначенні рівня підготовленості педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти до професійної діяльності. Регіональна модель професійної освіти сприяє адаптації навчальних програм до місцевих економічних умов, забезпечуючи підготовку фахівців, які відповідають специфічним потребам регіонального ринку праці.

Компетентнісна модель професійної освіти

Компетентнісна модель професійної освіти охоплює знання, вміння, навички, професійно важливі якості фахівців, а також способи їх реалізації в професійній діяльності та спілкуванні. У цій моделі цілі професійної освіти пов’язуються з міждисциплінарними й інтегративними вимогами до результату освітнього процесу.
Метою компетентнісної моделі професійної освіти є:

  • • Навчання майбутніх кваліфікованих робітників працювати в команді;
  • • Вироблення здатностей до розв’язання значної кількості завдань у різних виробничих і життєвих ситуаціях;
  • • Формування гнучкості та адаптивності до змін у професійному середовищі.


Компетентнісна модель професійної освіти акцентує увагу на розвитку універсальних навичок, що дають змогу фахівцям ефективно діяти в умовах швидкозмінного ринку праці.

Дуальна модель професійної освіти

Дуальна модель професійної освіти ґрунтується на принципах розвитку соціального партнерства між закладами освіти та роботодавцями. Вона забезпечує практико-орієнтовану професійну підготовку кваліфікованих робітників з обов’язковими періодами виробничого навчання і виробничої практики на базі підприємств, установ, організацій. Основними завданнями дуальної моделі професійної освіти є:

  • • Підвищення відповідальності роботодавців за якість професійної підготовки робітничих кадрів;
  • • Забезпечення тісного зв’язку між теоретичним навчанням і практичним застосуванням знань;
  • • Формування професійних компетентностей, що відповідають сучасним вимогам ринку праці.


Дуальна модель професійної освіти сприяє швидшій адаптації випускників до реальних умов професійної діяльності, підвищуючи їхню конкурентоспроможність.

Джерела

  1. Гончаренко Семен. Український педагогічний енциклопедичний словник. Видання: «Волинські обереги», 2011. – 552 с.
  2. Сучасні моделі професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу: порівняльний досвід: монографія / В.О. Радкевич, Л.П. Пуховська, О.В. Бородієнко, О.П. Радкевич, Н.В. Базелюк, Н.М. Корчинська, С.О. Леу, В.В. Артемчук; за загальною редакцією В.О. Радкевич. – Житомир: «Полісся», 2018. – 208 с.

Автори


Оприлюднено: 28.04.2025

Останні зміни: 28.04.2025

Модератор: Радкевич О.П.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 1 1 1 22 28 44 41
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Моделі професійної освіти. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Моделі професійної освіти (дата звернення: 18.липень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, липень 18). Моделі професійної освіти. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Моделі професійної освіти.
І. Прізвище, І. Прізвище "Моделі професійної освіти," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Моделі професійної освіти. Дата звернення: липень 18, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Моделі професійної освіти." Українська електронна енциклопедія освіти 18 липень 2025. Веб. 18 липень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Моделі професійної освіти' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 18 липень 2025) дата звернення 18 липень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Моделі професійної освіти." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення липень 18, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Моделі професійної освіти.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Моделі професійної освіти. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Моделі професійної освіти> [Дата звернення 18 липень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Моделі професійної освіти. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 липень 18; цитовано 2025 липень 18]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Моделі професійної освіти.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей