Дозвілля
Дозвілля - (англ. leisure) - сукупність видів діяльності (занять), що здійснюються індивідом у часовому інтервалі, вільному від виконання обов'язкових соціально-трудових та біологічних функцій.
ДОЗВІЛЛЯ — сукупність видів діяльності (занять), що здійснюються індивідом у часовому інтервалі, вільному від виконання обов'язкових соціально-трудових та біологічних функцій. Цей період використовується для регенерації фізичних та психічних ресурсів, розвитку особистісного потенціалу, задоволення широкого спектру потреб — від фізіологічних до інтелектуальних, соціальних та культурних — що сприяє гармонійному функціонуванню особистості та її інтеграції в соціум. Структура дозвілля включає: спілкування; спортивно-оздоровчу діяльність, ігри й відпочинок на природі; розважальну діяльність пасивно-репродуктивного характеру (прогулянки, перегляд телепередач тощо); інтелектуально-пізнавальну діяльність активного характеру (читання, заняття в гуртках тощо); аматорську діяльність прикладного характеру (шиття, фотосправа тощо); суспільно активну діяльність (у межах суспільних рухів, об’єднань, організацій); художню, технічну, природничо-наукову та інші види творчості. Структура дозвіллєвої діяльності охоплює такі диференційовані категорії активностей: соціально-комунікативну (всі форми спілкування та міжособистісної взаємодії), рекреаційно-оздоровчу (спортивно-оздоровчі заходи, рухливі ігри та відпочинок у природному середовищі), пасивно-репродуктивну (споглядальне споживання інформації або фізично неактивний відпочинок), інтелектуально-пізнавальну активність (діяльність на здобуття знань та розвиток когнітивних функцій — читання, відвідування лекцій, заняття у освітніх гуртках), прикладно-аматорську діяльність (самостійне створення або вдосконалення предметів — шиття, фотографія, моделювання), суспільно-активну (діяльність у громадських рухах, соціальних об'єднаннях та організаціях), творчу (художню, технічну, природничо-наукову та інші види творчості). Види дозвілля класифікують за такими основними групами: відпочинок (активні і пасивні форми діяльності для зняття фізичної та психологічної втоми, напруження, відновлення фізичних та духовних сил індивіда), розваги (забезпечують зміну вражень, емоційне розвантаження та приємне проведення часу), свята (поєднують елементи відпочинку та розваг, можуть бути народними, політичними, релігійними, професійними або сімейними), самоосвіта (діяльність, що сприяє підвищенню загального культурного, інтелектуального, естетичного рівня тощо), творчість (реалізація потенціалу людини у різних сферах мистецтва, науки чи ремесел). Форми, методи і засоби організації дозвілля людей різних вікових груп вивчаються дозвіллєзнавством (педагогікою дозвілля). Значний педагогічний потенціал має дитяче та сімейне дозвілля. Перше надає надає дітям, школярам і учнівській молоді свободу вибору суспільно значущих ролей, які відрізняються від їхньої навчальної та позашкільної діяльності, задовольняє потреби в контактах та спілкуванні, сприяє активному самовираженню та розвитку здібностей, реалізації особистісних інтересів у різноманітних формах дитячого дозвілля — неформальних колективах, клубах, гуртках, колективних іграх, що створюють зону активного спілкування. Сімейне дозвілля формується залежно від інтересів кожного члена родини, які можуть бути досить різними або ж, навпаки, об'єднуватися спільною ідеєю. В організації такого дозвілля особливо важливими є традиції, спільні справи, ігри, відвідання закладів культури тощо.
Джерела
- Бочелюк В. И., Бочелюк В. В. Дозвіллєзнавство: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2006. 208 с.
- Воловик А. Ф., Воловик В. А. Педагогіка дозвілля: підручник. Харків: ХДАК, 1999. 332 с.
- Цимбалюк Н. М. Дозвілля в Україні. Теоретичні та емпіричні аспекти: монографія. Київ: ДАККіМ, 2003. 224 с.
Довідка
Дозвілля (англ. - leisure) - сукупність видів діяльності (занять), що здійснюються індивідом у часовому інтервалі, вільному від виконання обов'язкових соціально-трудових та біологічних функцій.
Автори
Оприлюднено: 24.06.2025
Останні зміни: 24.06.2025
Модератор: Трейтяк Д. В.