Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z


Інтелект (IQ) - (англ. intellect, intelligence) - цілісне (інтегральне) психічне утворення, яке відповідає за породження, конструювання і перебудову ментальних моделей світу шляхом постановки й виконання завдань.

Інтелект
[[Файл:|360px|Інтелект]]


Основні відомості

Ментальні (розумові) моделі світу фіксують зміст і рівень розуміння людиною себе, інших і довкілля, тісно пов'язані зі знаннями та переконаннями особистості. Ментальні моделі можна до певної міри вважати стійкою інтелектуальною ознакою особистості, хоча вони й змінюються в онтогенезі, у кризових життєвих ситуаціях тощо. Таке розуміння дає змогу не зводити інтелект до природженої властивості, яка вимірюється стабільним упродовж життя коефіцієнтом інтелекту і може тільки незначною мірою коригуватися середовищними чинниками, а розглядати його як психічне утворення, яке є відкритим для розвитку і саморозвитку. Інтелект розвивається протягом усього життя людини, зокрема, і в дорослому, і похилому віці.

Цілісний та інтегральний характер інтелекту не виключає його структурованості. Структуру інтелекту утворюють основні психічні процеси, тобто система когніцій, а також метакогніції: інтелектуальна ініціація (самостійна постановка завдання), децентрація, рефлексія і стратегічність. Усі структурні компоненти інтелекту, як когнітивні, так і метакогнітивні, взаємодіють та інтегруються (створюють коаліції в інтелектуальній діяльності) «під завдання» у кожний момент часу, забезпечуючи відповідну ампліфікацію і перетворення ментальних моделей світу, що й визначає інтелектуальний розвиток.

Потенціал розвитку та саморозвитку інтелекту загалом пов’язаний із динамічністю метакогніцій. Інтелектуальна ініціація відповідає самостійній постановці задачі. Найкраще інтелект розвивається, якщо завдання самостійно знайдено й поставлено. Коли процес інтелектуальної ініціації розпочато, підключаються рефлексивні процеси. Рефлексія як підґрунтя розвитку і зміни ментальної моделі світу спирається на поняття рефлексивного виходу та зміни рефлексивної позиції.

Стратегічність інтелекту забезпечує адекватність вибору в процесі оброблення проблеми (завдання). Принциповим і дуже цікавим моментом сучасної концепції прийняття рішень у складних і надскладних ситуаціях є відмова від орієнтації на безпомилкову діяльність. В умовах настанови на безпомилкову діяльність або на прийняття досконалого рішення інтелект не розвивається, бо втрачає ступені свободи.

Інтелектуальна децентрація передбачає розуміння людиною того, що існує не тільки її власний погляд на проблему, але й інший (і другий, і третій, і т. д.), і ці погляди можна й потрібно розуміти, не обов’язково приймаючи, погоджуючись, але розуміння протилежної (іншої) думки веде до збагачення своєї. Дослідження свідчать, що про інтелектуальний розвиток можна говорити тоді, коли мають місце: ампліфікація та перетворення ментальних моделей світу, структурно-функціональне коаліціювання інтелекту, якісні зміни у змісті та наборі інтелектуальних дій; підсилюються інтерпретаційні та реінтерпретаційні можливості суб’єкта; система провідних метакогніцій, розвиваючись і змінюючись, сприяє розвитку інтелекту.

Інтелект є єдиним, не існує окремо загального, соціального, емоційного, професійного або якогось іншого інтелекту, а відрізняються завдання, які інтелект виконує у кожний конкретний момент часу.

Провідні функції інтелекту – відображувальна (забезпечує конструювання ментальних моделей і ментальних репрезентацій світу), ціннісно-орієнтувальна, смислова (забезпечує особистісну своєрідність інтелекту, ціннісне структурування дійсності) та прогностично-перетворювальна (відповідає за прогнозування і перетворення, створює підґрунтя для творчості як особистісного прояву інтелекту).

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

Цікаві факти і висловлювання

Про проблеми, які відіграють принципову роль у розвитку інтелекту, Нільс Бор говорив:

«Проблеми важливіші за рішення: рішення можуть застаріти, а проблеми залишаються»

Довідка

Інтелект (англ. - intellect, intelligence) - цілісне (інтегральне) психічне утворення, яке відповідає за породження, конструювання і перебудову ментальних моделей світу шляхом постановки й виконання завдань.

Джерела

  1. Смульсон М. Л. Психологія розвитку інтелекту. Київ: Нора-Друк, 2003. 298 с.
  2. Інтелектуальний розвиток дорослих у віртуальному освітньому просторі: монографія / М. Л. Смульсон та ін.; за ред. М. Л. Смульсон. Київ: Педагогічна думка. 2015. URL: https://lib.iitta.gov.ua/10064.


Автори

Автор - Смульсон М. Л., модератор - Вернік О. Л., редактор - Бойко С. А.





Оприлюднено: 04.07.2025

Останні зміни: 04.07.2025

Модератор: Вернік О. Л.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 10 4 10 13 11 9 7 74 18
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Інтелект. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інтелект (дата звернення: 14.жовтень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, жовтень 14). Інтелект. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інтелект.
І. Прізвище, І. Прізвище "Інтелект," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інтелект. Дата звернення: жовтень 14, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Інтелект." Українська електронна енциклопедія освіти 14 жовтень 2025. Веб. 14 жовтень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Інтелект' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 14 жовтень 2025) дата звернення 14 жовтень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Інтелект." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення жовтень 14, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інтелект.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Інтелект. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інтелект> [Дата звернення 14 жовтень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Інтелект. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 жовтень 14; цитовано 2025 жовтень 14]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інтелект.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей